„Tuto povinnost, která platí od loňského 1. srpna, stanovila novela zákona o silničním provozu. Ke svému vyšetření si řidiči ještě mohou vybrat kteréhokoli psychologa. Od 1. srpna však už budou smět chodit pouze k akreditovaným dopravním psychologům,“ řekl v neděli Právu mluvčí ministerstva dopravy (MD) Martin Novák.

Podmínky pro akreditaci i vybavení ordinací určilo MD vyhláškou číslo 27/2012, která vyšla ve Sbírce zákonů 26. ledna a účinnosti nabyla 10. února. Zažádat o akreditaci může kdokoli, kdo má pro to patřičné vzdělání, prostornou a speciálními přístroji vybavenou ordinaci, i potřebné zázemí.

Na otázku, jestli již nějaké žádosti o akreditaci ministerstvo schválilo, Novák odpověděl: „Zatím nám přišlo 26 žádostí a dvě z nich jsou již před podpisem. V nejbližších dnech tyto první schválené akreditace zveřejníme na internetových stránkách MD, a seznam akreditovaných dopravních psychologů pak budeme na webu průběžně doplňovat.“

Podle nejčerstvější statistiky bodového systému bylo k loňskému 31. prosinci nejvíce řidičů s dvanácti trestnými body v Ústeckém kraji (4766), ve středních Čechách (4444), v Moravskoslezském kraji (3966) a v Praze (3614). Naopak nejméně vybodovaných (1076) bylo k tomuto datu evidováno v kraji Vysočina.

Konečné slovo má praktický lékař

Částka, kterou musí řidič za vyšetření zaplatit, by neměla přesáhnout 3000 Kč. Řidič absolvuje pohovor s psychologem, při němž vyplní dotazník a podstoupí testy, jež prověří jeho schopnost soustředit se, i další vlastnosti důležité pro zvládání situací v silničním provozu.

Poté psycholog vystaví posudek a konečné slovo, jestli má být řidičský průkaz motoristovi vrácen, má praktický lékař.

Cílem tohoto opatření je eliminovat nejagresivnější řidiče, kteří si riskantní jízdou vybíjejí své pudy a vážně ohrožují ostatní účastníky silničního provozu. Otázkou ovšem je, zda se to při tak korupčním prostředí, jaké v Česku panuje, může skutečně podařit.

Další důležitou novinkou, kterou od letošního 1. ledna přinesla zmíněná novela, je povinnost lékařů nahlásit příslušnému městskému či obecnímu úřadu, že jejich pacient-motorista onemocněl chorobou, jež omezuje schopnost řídit.

„Lékařské tajemství je jedna věc, ale musíme dbát o bezpečnost provozu,“ zdůvodňuje toto opatření Novák.

Na dotaz, jestli tedy už lékaři „udávají“ své pacienty, mluvčí odpověděl: „Takovou informaci jsme si od městských a obecních úřadů ještě nevyžádali. Doufám ale, že lékaři nahlašovací povinnost plní, jinak by porušovali zákon.“