Hlavní obsah

Kalousek označil plzeňskou superzakázku za zlodějinu

– Plzeň
Právo, Ivan Blažek

Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) a jeho úřad se pustili do plzeňské radnice. Důvodem je obří mnohamiliardová zakázka na údržbu vozového parku a výstavbu nového depa pro městský dopravní podnik. Podle názoru ministerstva financí je riziková pro rozpočet města. Ministr neváhal hovořit o zlodějině.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr financí Miroslav Kalousek

Článek

Kalousek připustil, že stanovisko jeho úřadu není závazné. „Přesto jej naléhavě zdůrazňuji. Domnívám se, že současná rozpočtová situace nikoho neopravňuje ke zlodějinám,“ uvedl Kalousek.

Tím nazvedl plzeňské politiky. „Pana Kalouska si vážím, ale tohle bych od něj nečekal,“ řekl Právu ekonomický náměstek plzeňského primátora Martin Zrzavecký (ČSSD). „Nechápu, jak mohl říct něco takového, aniž by se s projektem seznámil. Rozhodně nejde o žádnou zlodějinu, ale o snahu vyřešit daný problém,“ zdůraznil Zrzavecký a dodal: „Navíc vůbec není rozhodnuto. Konečné slovo bude mít zřejmě až dubnové zastupitelstvo.“

Opoziční plzeňský zastupitel za TOP 09 Petr Suchý reagoval: „Ministr Kalousek vyjádřil svůj názor ve svém stylu. Já bych si slovo zlodějina použít netroufl. Město si ale tento projekt dovolit nemůže a stanovisko ministerstva se shoduje s našimi obavami.“

Rizika známe

V zatím neuzavřeném tendru jde až o 13,6 miliardy korun, které by město mělo splácet devětadvacet let. Jediným účastníkem končícího výběrového řízení je sdružení, v němž je především plzeňský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation.

„Ministerstvo nás varuje před věcmi, které dávno sami víme,“ podotkl Zrzavecký. „Jde o riziko, že se změní rozpočtové určení daní a město bude dostávat méně financí. Dále se jedná o délku kontraktu, o pojištění pro případ, že by firma, s níž smlouvu uzavřeme, skončila v konkursu. A také o to, že se kvůli tomuto závazku sníží naše flexibilita, možnost investovat jinde,“ uvedl Zrzavecký.

Podle vyjádření ministerstva navíc nedošlo na základě posouzení alternativních variant, jak uvedenou problematiku řešit. „Nebyl předložen ekonomický rozbor dokládající, že soukromý partner bude vykonávat činnosti spojené s opravou a udržováním dopravních prostředků levněji než zadavatel prostřednictvím svých zaměstnanců,“ stojí ve stanovisku.

Zrzavecký to odmítá: „Nabídkou teď přezkoumá technický a ekonomický úsek magistrátu. A mimo jiné připraví variantu, na kolik by nás vyšlo, kdybychom údržbu dále zajišťovali vlastními silami.“

Rozhodnou zastupitelé

O vypsání tendru, který mimo jiné znamená částečnou privatizaci plzeňského dopravního podniku, rozhodlo městské zastupitelstvo loni. Projekt tehdy podpořilo 37 zastupitelů, proti byl jeden, osm se zdrželo nebo nehlasovalo.

Pokud budou pro i nyní, začne soukromá firma pro dopravní podnik zajišťovat veškerou údržbu a postaví i nové depo pro autobusy a trolejbusy - stávající už dávno nedostačuje. Kolik za to město zaplatí, se bude odvíjet od konečné vysoutěžené částky. Ta je zatím tajná, podle informací Práva je o jednotky miliard nižší než uvedený více než třináctimiliardový limit.

Zaměstnanci o práci nepřijdou

Vlastní údržba nyní dopraváky stojí kolem 260 miliónů ročně, podle studie, která byla jedním z podkladů pro vypsání tendru, by vyčleněním těchto činností mělo město ušetřit zhruba deset procent. Více než dvě stě lidí z údržby by pak přešlo pod nového zaměstnavatele.

„Všechna pracovní místa i stávající pracovní podmínky těchto zaměstnanců zachováme,“ sdělila tisková mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Pokud podnik kontrakt získá, projeví se to v jeho ročních tržbách podle Černé zhruba dvěma procenty.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám