Z výsledků mimo jiné vyplynulo, že zatímco v roce 1995 se alespoň třikrát do měsíce opilo 14 procent šestnáctiletých, loni jich už bylo přes 21 procent.

Ve srovnání s předchozími výzkumy mezi mladými loni alespoň ubylo těch, kteří přiznali zkušenosti s nelegálními drogami. Poprvé se tak snížil podíl šestnáctiletých, kteří vyzkoušeli marihuanu či hašiš. I tak jich ale bylo 42 procent. V roce 2007 s konopnými látkami mělo zkušenost 45 procent šestnáctiletých. Mladým Čechům tak patřila v Evropě první příčka.

Mezi školáky ale zatím neklesá obliba cigaret. Denně kouří čtvrtina z nich. Každý dvanáctý je pak silný kuřák, denně vykouří aspoň 11 cigaret.

Počet "pivařek" roste

Alkohol alespoň jednou v životě vyzkoušelo 98 procent dotázaných. Polovina dívek a dvě třetiny hochů ho konzumovali nejméně dvacetkrát v životě. Za poslední měsíc se napili čtyři z pěti školáků.

Zhruba 26 procent mladých si víc než šestkrát v posledních 30 dnech dalo pivo. Je to o pět procent víc než v roce 2007 a o osm procent víc než v roce 1995. Pivo si dopřávají pravidelně hlavně chlapci. Více než šestkrát do měsíce si ho dává 37 procent hochů a skoro 16 procent dívek. Dívčí podíl se od roku 1995 víc než zdvojnásobil.

Průzkum srovnává 36 zemí
Průzkumu se loni zúčastnilo 36 zemí. V České republice se do něj zapojilo 3913 žáků ze 360 škol. Data jsou ve čtyřletých rozestupech sbírána od roku 1995.

Víno pravidelně pije přes devět procent šestnáctiletých, limonády s alkoholem neboli alkopops si dopřává desetina školáků. Tvrdého alkoholu se aspoň šestkrát do měsíce napije přes 15 procent mladých - 19 procent chlapců a 12 procent dívek.

V podnicích již mladým tolik nenalévají

Šestnáctiletí nemají problém si alkohol obstarat. Stále více z nich si ho běžně koupí v obchodě. V roce 2003 si ho takto za poslední měsíc opatřily dvě pětiny mladých, loni už jich bylo 61 procent.

O něco méně než před pěti lety se nalévá mladistvým v restauracích, barech a na diskotékách. V roce 2007 tam aspoň jednou do měsíce pilo alkohol 84 procent školáků, loni 77 procent.