„Poslední místa, kde bylo úsekové měření instalováno, jsou Spořilovská a V Holešovičkách,“ potvrdil Právu mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Tomáš Mrázek. Odmítl, že by rychlost měřily kamery financované z operačního programu doprava, které už přes rok na více než dvaceti místech poskytují strategické informace o dopravě.

A tak se třeba na 5. května, kudy vede magistrála, lze setkat s dvěma různými systémy, přičemž kamery vypadají stejně. Potvrdilo to ministerstvo dopravy, přes které peníze do strategických kamer šly. Podmínkou bylo, aby nesloužily po tři roky k sankcím.

Video

Strategické detektory Legerova,Wilsonova, 5. května. ZDROJ: Novinky.cz

„Informaci o tom, že se strategické detektory využívají k měření rychlosti a následnému pokutování provinilých řidičů, popírám. Tato zařízení i nadále monitorují pouze intenzitu dopravního provozu,“ sdělil Právu Marek Illiaš z ministerstva dopravy.

Značky už řidiče před měřením nevarují

Na dvě nová tzv. úseková měření rychlosti vypsala TSK výběrová řízení. Na Spořilovské, kudy jezdí kamióny, se objevily radary na konci loňského roku. V Holešovičkách, kde místní upozorňují na mnohonásobné překračování kolaudačního rozhodnutí o 30 tisících autech denně, byl radar instalován letos.

Značka měření rychlosti už na věc neupozorňuje. „Ta povinnost už ze zákona není,“ poznamenal Mrázek. Ludvík Klema, který nyní vede pražské strážníky, Právu řekl, že někde značky označující měřený úsek zůstaly, ačkoli to tak od loňského srpna být nemusí.

„Dohodli jsme se, že značky, které už byly nakoupeny, na místě ponecháme, dokud nebudou poškozeny, a že nové pořizovat nebudeme,“ poznamenal Klema.
Městská policie v Praze podle něho měří rychlost od září, a to na různých místech, nečíhá jen u stacionárních radarů.

Disciplína řidičů se zlepšuje

„I přesto, že měřené úseky nejsou označené, počet přestupků není vyšší. Naprostá většina řidičů už jezdí slušně a většina pokut se týká překročení rychlosti do 20 km/h nad omezení. Dříve jezdilo tak 10 procent řidičů na padesátce 80 až 90 km/h, dnes už je to výjimka,“ řekl Právu Klema.

Strážníkům, kteří rychlost měří nejčastěji u škol, hřišť či obchodních center, se podle něho podaří za přestupky vybrat zlomek pokut v hotovosti. „Drtivá většina případů končí ve správním řízení, tedy na magistrátu,“ konstatoval Klema.

Celkem se podle městského webu kamery.praha.eu rychlost úsekovým měřením se sankcemi nyní kontroluje na 17 místech, na 11 křižovatkách kamery snímají jízdu na červenou. Kamera úsekového měření rychlosti má naskenovat pouze řidičovu tvář, registrační značku, a to jen u těch lidí, kteří rychlost překročili.