Prokluzování motorových vozů je v posledních dnech častou příčinou, kterou web Českých drah vysvětluje nesjízdnost některých tratí, zejména lokálek.

„Není se co divit. Jezdí tam lehké motorové vozy řady 810. Z jejich dvou náprav je pouze jediná poháněná, takže to na namrzlé nebo zasněžené trati opravdu nemá jednoduché, zejména pokud táhne jeden nebo dva přípojné vozy. Viděl jsem před časem, jak se v Tanvaldu na sněhu strojvedoucí rozjel asi na třetí pokus, a to ještě poté, co si třikrát couvnul. Byl jsem tehdy opravdu rád, že jsem tam byl s normální lokomotivou,“ řekl Právu zdroj z řad strojvedoucích.

Na některé vlaky tak musely České dráhy poslat místo lehkých motoráků těžké lokomotivy s osobními vozy.

Nafta v nádržích zamrzá

O komplikace se umí postarat i zamrzající nafta. Přestože do vozidel dopravce tankuje naftu s odolností do sedmadvaceti stupňů pod nulou, výjimkou nejsou případy, kdy tuhne, vylučuje se z ní parafín a ucpávající se filtry a další části palivového systému.

Problémy se nevyhýbají ani elektrickým lokomotivám. „Tam je příčin poruch hned několik. Když se dostane do trakčních motorů v podvozcích lokomotiv sníh a vlhkost, může to mít katastrofální následky. Pokud dojde k takzvanému přeskoku, znamená to náročnou opravu,“ řekl strojvedoucí.

V mrazech zamrzají sběrače elektřiny z trolejí a další pohyblivé části pro odpojení elektrického proudu. To jsou komplikace, které provází třeba provoz rakouských lokomotiv Taurus na vlacích mezi Vídní a Prahou.

„Pokud vidím stát v Březové nad Svitavou Taurus na vlaku Eurocity do Brna, je mi to jasné. Za dobu, co byl v Praze, mu zamrzl sběrač, používaný na střídavém systému, a když u Svitav přejel ze stejnosměrného na střídavý systém, už jej nezvedl,“ řekl strojvedoucí. I když by prý šikovný strojvedoucí zvládl jet z Březové až do Brna bez výkonu motorů, jen s využitím spádu trati, neměl by jak zajistit energii pro topení vlaku, a tak musí zastavit v první stanici.

Zaskakují starší typy

Jak je možné, že o něco tužší zima se okamžitě podepsala na stavech provozuschopných lokomotiv? Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský již dříve řekl, že dopravce kupuje stroje s klimatickou odolností pro střed Evropy, čemuž odpovídá rozpětí plus čtyřicet až minus dvacet stupňů. V extrémních mrazech tak mají problémy. Ty potkaly nové stroje řady 380, které jsou ve stadiu zkušebního provozu, i v okolí Prahy hojně provozované jednotky řady 471, známé pod označením City Elefant.

„Taky mají problémy, a tak zaskakují padesát let staré jednotky řady 452,“ dodal strojvedoucí.