Podle ŘSD je 901 závad na tak velkém úseku vysoce nadprůměrný počet. „Ředitelství silnic a dálnic sečetlo všechny reklamace, které uplatňuje v rámci záruky,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Na nejen zvlněnou vozovku na jen pár let staré části dálnice upozorňuje současné ŘSD už několik měsíců. Zvlnění způsobily chyby v konstrukčních vrstvách vozovky a násypů během výstavby. Laboratorní testy odhalily, že při výstavbě byla v násypech použita jiná struska.

Mezi nejčastější reklamované vady patří hrboly v důsledku bobtnání násypu, naklánějící se stožáry veřejného osvětlení, trhliny nebo prasklá betonová svodidla, podélné a příčné trhliny vozovky v jízdních i odstavných pruzích, výtluky a rozpad asfaltového povrchu, nerovnosti na mostních závěrech, trhliny v soklech protihlukových stěn, sevření mostních závěrů, poruchy mostních ložisek, koroze nejen mostních konstrukcí, nadměrné sedání a naklánění opěrných zdí, trhliny v betonu nebo zatékání do konstrukce opěrných zdí.

Mapa nestačí

Z 901 reklamovaných vad jich 460 připadá na mostní objekty, dalších 343 jich je na hlavní silniční trase dálnice a zbývajících 98 reklamací je vedeno na dálničních mimoúrovňových křižovatkách.

„Když jsme se pokoušeli přenést jednotlivé vady na ilustrační mapu, tak by téměř tisíc bodů samotnou komunikaci v daném úseku zcela zakrylo. Museli jsme tedy vybrat jen místa, kde se soustředí největší počet reklamací. A ty jsou na mapě vyznačeny,“ řekl ke stavu ostravské části dálnice D1 René Poruba, který je pověřen řízením ŘSD . Ten očekává že Eurovia uvede dálnici v rámci reklamačního řízení do perfektního stavu.

Žádné závady nejsou, tvrdí stavitel

Vedení Eurovie však s názorem ŘSD nesouhlasí. Na základě vyjádření projektanta mostů Jiřího Stráského tvrdí, že nosné mostní konstrukce tří mostů, které se v uvedeném úseku nachází, nevykazují žádné závady. Ředitel Oblasti Morava Eurovia CS Ján Špaňo navíc před pár dny uvedl, že všechny vady odmítá firma opravit v rámci reklamace.

„Některé jsou způsobeny špatnou údržbou dálnice, a ne námi, jako zhotovitelem,“ upozornil.

Eurovia je podle svého vyjádření připravena přijmout závěry expertní komise a je pro pozvání zahraničních odborníků na stavby. Odmítá ale komisi ustavenou ministrem dopravy Pavlem Dobešem (VV), v němž jsou „dva právníci, kteří byli ve spojení s firmou ABL (potažmo ve spojení s Věcmi veřejnými - pozn. red.) a jeden specialista na PR“.

Ministr Dobeš podle svých slov v České televizi „neví, o čem Eurovia mluví“. Doplnil, že komise teprve vzniká a byli do ní přizváni i zástupci ŘSD a Eurovia. Připustil možnost,že by arbitrem byl na problematiku zaměřený úřad v Německu.