Pikantní na tom je, že Dobeš teď bude při stanovení výše ročních odměn vycházet z kvalitativních ukazatelů, které si pro rok 2011 stanovili šéfové zmíněných firem sami na popud tehdejšího ministra dopravy a neformálního šéfa Věcí veřejných Víta Bárty.


Bártův systém skutečně akceptujiPavel Dobeš, ministr dopravy

Zatímco České dráhy ještě podrobné údaje o svém loňském hospodaření nezveřejnily, jasno je už o výsledcích Správy železniční dopravní cesty. Ta měla mimo jiné snížit své provozní náklady o 12 procent, počet kilometrů pomalých jízd vlaků o desetinu a u nově zahajovaných staveb dosáhnout 15procentní úspory nákladů. „Celkem šlo o 11 kritérií, a všechna byla skutečně splněna,“ ujistil na čtvrteční tiskové konferenci Pavel Habarta, pověřený řízením SŽDC.

Svůj nový prémiový systém označil Bárta loni v únoru za revoluci v odměňování. Na dotaz Práva, jestli Bártův systém platí i dnes, Dobeš ve čtvrtek odpověděl: „Skutečně ho akceptuji. Plnění stanovených kritérii vyhodnotíme do konce ledna, a v únoru pak vypíšeme odměny pro manažery. Kolik to konkrétně bude, teprve upřesníme.“

Habarta: splnil jsem všechna kritéria

A jaká tato kritéria jsou? Například generální ředitel Českých drah Petr Žaluda dostane za loňský rok stoprocentní prémii, jestliže provozní zisk jeho firmy stoupl meziročně o 75 procent, počet cestujících ve vlacích vzrostl o 1,4 procenta a průměrné stáří vozového parku se omladilo z 27 na 26 let. Dodržet Žaluda měl i takové podmínky, jako bylo prodloužení lhůty o jeden týden na podání nabídek u zakázek nad 100 miliónů Kč či zveřejňování informací o všech výběrových řízeních nad dva milióny korun na internetu.

Peněz na prémie má prý ministerstvo dost

Na otázku Práva, jestli bude v rozpočtu MD dostatek peněz na prémie, když všichni generální ředitelé splní stanovená kritéria na více než sto procent, Bárta loni v únoru ujistil: „Částky na prémie nejsou tak dramatické, abychom na to neměli.“ A na dotaz, jestli nepočítá i se snižováním platů vedení firem, tak jak to před několika lety učinil někdejší šéf resortu dopravy Petr Bendl (ODS), odpověděl Bárta: "Mým cílem není omezovat platy, ale motivovat generální ředitele státních podniků k větší efektivnosti.“

Této strategie se teď drží i Bártův nástupce v ministerském křesle Dobeš. Na otázku, jak vysoké roční odměny budou, teď Dobeš Právu sdělil: „Veřejnosti to oznámíme, ale až v únoru.“