„Text jsem našel koncem listopadu při vyklízení vinohradského bytu před stěhováním. Musel tam ležet celá léta,“ řekl Právu majitel textu Jiří Kuna.

Jak se ale unikátní text do vlastnictví rodiny dostal, tím si není zcela jistý. „Pamatuju si jako malý kluk, že se o něm doma hovořilo, ale opatrně, aby se nedostal do pozornosti StB. Bylo to něco jako rodinné tajemství,“ zavzpomínal Kuna.

Není si zatím jistý, jak s textem naloží. „Uvažoval jsem o tom několik týdnů, zda mám mlčet a nechat si ho jako památku pro další pokolení, či jestli ho prodat v aukci nebo věnovat některé nadaci. V každém případě si ale myslím, že by svět o tom nálezu měl vědět,“ řekl v pátek Právu Kuna.

Jiří Kuna ukazuje originál strojopisu Zahradní slavnosti

Jiří Kuna ukazuje originál strojopisu Zahradní slavnosti

FOTO: Petr Horník, Právo

„Je tak trochu ironií osudu, že se tak stalo právě v těchto dnech. Rozhodně bych nechtěl vypadat jako někdo, kdo se snaží vytěžit popularitu z odchodu Václava Havla,“ dodal.

Ani Havel nevěděl, kolik verzí je

Odborníci na dílo Václava Havla možnost existence dosud neznámého strojopisu nevylučují.

„Osobně znám čtyři verze Zahradní slavnosti, ale mohu potvrdit, že ani sám Václav Havel nevěděl, kolik jich vlastně existuje, jestli jich není třeba dvacet. Takže mohu říci, že existence další opoznámkované verze je pravděpodobná,“ řekla Právu teatroložka Lenka Jungmanová, autorka odborné stati Počátky geneze Zahradní slavnosti, která připravila k vydání text hry u příležitosti Havlových 75. narozenin.

Pravost textu připouštějí rovněž Havlova dlouholetá spolupracovnice a členka týmu Knihovny Václava Havla Anna Freimanová a teatroložka Eva Šormová, která se podílela na vydání Spisů Václava Havla.

Zahradní slavnost psal Havel od roku 1961. Premiéru měla v Divadle Na zábradlí 3. prosince 1963 v režii Otomara Krejči.

Tehdejší obsazení, v němž figuroval například Václav Sloup, Marie Málková, Zdeněk Procházka, Václav Mareš či Jan Libíček, je rukou vepsáno i do nalezeného strojopisného textu hry.

Zahradní slavnost byla prvním Havlovým textem, který v dubnu 1990 v režii Vladimíra Strniska uvedla činohra pražského Národního divadla.