"Naším cílem je v souladu se směrnicí Evropské komise snížit počet mrtvých na silnicích do roku 2010 o celou polovinu. Máme k tomu ale dál než země západní Evropy, kde je disciplinovanost řidičů podstatně větší," řekl včera novinářům ministr dopravy ČR Milan Šimonovský.

Zatímco v Česku zemřelo loni při nehodách 1300 lidí, na Slovensku 600, v Maďarsku 1500 a v Polsku 5000.

Bodový systém se osvědčil

"Počet těžkých nehod klesl v Polsku v roce 2003 o 12 procent," informoval místopředseda polské vlády Marek Pol. Podle něj k tomu výrazně přispěl bodový systém postihu neukázněných řidičů i přitvrzení pokut.

Bodový systém už léta dobře funguje i v Maďarsku. "Řidiči si na něj zvykli a více si hlídají, aby nepřekračovali maximální rychlost a dodržovali i ostatní pravidla silničního provozu," sdělil státní tajemník pro oblast dopravy Ferenc Kovács.

ČR: pomohou tvrdé pokuty?

V ČR se podle Šimonovského naopak situace na silnicích rok od roku zhoršuje. Ke kýženému obratu má přispět novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou v lednu schválila vláda a v příštím týdnu ji v prvním čtení začne projednávat Sněmovna.

Vládní návrh novely obsahuje zavedení bodového systému, podle nějž řidič po dosažení 12 trestných bodů ztratí na rok řidičský průkaz.

Motoristy mají k rozumu přimět i mnohem tvrdší pokuty. Pro řidiče osobních aut ve správním řízení až 50 000 korun a pro řidiče nákladních vozidel a autobusů až 100 000 Kč. Policii se má navíc vrátit právo odejmout na místě za alkohol za volantem a jiná těžká provinění řidičský průkaz.

"Neskrývám, že jsme se v ČR při přípravě novely inspirovali polskými i maďarskými zkušenostmi," prohlásil Šimonovský.

Elektronické mýtné i klasické budky

Loni v říjnu na předchozí schůzce těchto ministrů v Židlochovicích byl dohodnuto i koordinované zavádění systému výkonového zpoplatnění dálnic a dalších komunikací formou elektronického mýtného. Nyní však vishegradská čtyřka dospěla k závěru, že si každá země bude sama rozhodovat, jaký konkrétní systém zvolí.

"Naše země mají různé podmínky. V Maďarsku a v Polsku je několik dálničních úseků, které vybudovali soukromí investoři. Pro tyto úseky bude vhodnější klasický výběr mýtného, tedy budky," uvedl Šimonovský.

V České republice by se elektronické mýtné mělo podle Šimonovského začít vybírat v roce 2006. Zpoplatněno má být až 3000 km vozovek. Tedy nejen dálnice a rychlostní komunikace, ale i část silnic 1. třídy. Rozhodnout o tom ještě musí vláda.