„Zákonný důvod neexistuje. Uspořádali jsme proto schůzku se zástupci všech institucí a firem, kteří mají k problému co říct, a dohodli jsme podmínky, jak uhlídat, aby likvidace kalů neohrozila ani životní prostředí, ani zdraví lidí v okolí skládky Celio v Litvínově či Cementárny Lafarge v Čížkovicích,“ řekl v úterý litvínovský starosta Milan Šťovíček (VV).

Přestože se o likvidaci kalů z lagun ostravské firmy Ostramo rozhodlo jinde než v regionu, kam denně míří vlaky s desítkami tun odpadu, neexistuje podle něho účinná obrana. Do chvíle, než se podaří prokázat případné porušení pravidel.

„Bude se kontrolovat dodržování integrovaného povolení, odpad z každého vlaku se bude kontrolovat ještě před jeho odjezdem z Ostravy. Změní se vlivy odpadu na okolí skládky Celiom, zveřejní se srovnání ukládání materiálu Geobal 4, vyráběného z kalů, s ostatními odpady a palivy. A provede se veřejná čtyřiadvacetihodinová spalovací zkouška v cementárně,“ vyjmenoval kroky Šťovíček.

Pokud by se ukázalo, že dochází k ohrožení prostředí nebo zdraví lidí, bude město požadovat okamžité zastavení likvidace kalů.

Chystají se demonstrace

Jenže veřejnost to zřejmě neuklidní. Na konec týdne se chystají demonstrace v Litoměřicích a v Teplicích. V pondělí podala proti projektu, podle kterého má ještě letos skončit 110 tisíc tun kalů z ostravského úložiště na skládce a pak v kotlích cementárny, trestní oznámení ústecká zastupitelka za TOP 09 a právnička Liběna Dobrovolná. Domnívá se, že povolovací proces neproběhl tak, jak měl.

„Podcenilo se, jaký to může mít dopad na zdraví lidí,“ řekla Právu. Podle ní je podezřelé, že se žádný z účastníků řízení neodvolal a všichni jen prý krčili rameny, že s tím nemohou nic udělat. Proces se týká i Polska, a měl se proto podle Dobrovolné posuzovat jinak, případné dopady na zdraví lidí mělo hodnotit ministerstvo zdravotnictví.

„Kontrolu vzorků z každých sto tun provádí Státní zdravotní ústav, dodržování podmínek hlídá Česká inspekce životního prostředí,“ kontruje Šťovíček. Podle něho jde o dostatečné nástroje, jak zabránit znečištění kraje, postiženého vlastními ekologickými problémy.

Přímo v místě likvidace se lidé nebojí

Ústecký kraj se brání, že pravidla neporušil. A tvrdí, že odpad, podobný ostravskému, se spaluje v čížkovické cementárně už roky.

„Vlastnosti upravených ostravských kalů nejsou v žádném případě horší než řada jiných nebezpečných odpadů shodného typu, s nimiž se běžně nakládá v zařízeních Celio nebo Lafarge po mnoho let, a to zcela v souladu s národní i evropskou legislativou,“ informoval Právo tiskový mluvčí Ústeckého kraje Zdeněk Rytíř.

Cementárna tvrdí, že pokud by během spalování někdo stál celý den přímo pod komínem, ohrozí ho to méně, než kdyby se nadechl kouře z cizí cigarety. Technologie spalování za vysokých teplot je podle litvínovské místostarostky Eriky Sedláčkové (KSČM) nejekologičtější metodou likvidace odpadů.

Paradoxně nejméně se spalování obávají lidé přímo v Čížkovicích. Starosta obce Arnošt Waschta (nez.) připustil, že medializace problému nenechává místní klidnými. „Zajímají se a ptají, co a jak bude. O nějaké panice ale nemůže být řeč,“ řekl Právu.

Připustil, že sám moc informací nemá. „Vyzval jsem proto dopisem kraj, aby nechal vypracovat nezávislý odborný posudek. S výsledky by pak měl přijít mezi lidi a laicky jim vysvětlit, jaká rizika při spalování hrozí a naopak, čeho se nemusejí obávat,“ dodal.
Proti kalům z Ostravy se vyslovili i zastupitelé Litoměřic a Lovosic.

Denně putuje na sever Čech až 1400 tun kalů

Zatím se kaly spalovaly v cementárně jen zkušebně, a to před pěti lety a na začátku září. Pokračuje ale jejich navážení do meziskladu na litvínovské skládce Celio, kde bude materiál ležet až šest let, než se postupně v cementárně spálí.

„Vytěžený materiál z lagun je po úpravě přeměněn na energeticky využitelné palivo s názvem Geobal 4. Jeho přeprava na naši skládku u Litvínova začala letos 20. září. Převáží se ve speciálních zakrytovaných kontejnerech po dvaceti tunách,“ uvedl obchodně provozní ředitel společnosti Celio Jindřich Kauca.

Litvínov se bojí, aby protesty nezastavily spalování a navezený odpad nezůstal v Litvínově roky. „Vyžádali jsme si garanci, že se to nestane. Státní podnik Diamo, který má likvidaci kalů z Ostravy na starosti, nás ubezpečil, že má peníze na dokončení zakázky,“ dodal Šťovíček. Z Ostravy denně vyjíždí vlak s 22 vagóny a 66 kontejnery s 1300 až 1400 tunami odpadu.

Obdobnou činnost Celio provádí již mnoho let. „Upravujeme odpady ropného či uhelného původu pro jejich další energetické využití,“ vysvětlil Kauca. Také litvínovská radnice tvrdí, že ani Celio, ani cementárna nikdy nedostaly pokutu za porušení pravidel.
Litvínov z uložení odpadu na meziskládce v Celiu údajně nemá ani korunu. Protože tu odpad není uskladněný trvale, zákon neumožňuje požadovat kompenzace.