Vedení kraje minulý týden upozornilo, že dálnice D3 a železniční koridor z Prahy na jih Čech vypadly z prioritních dopravních staveb Evropské unie a nebudou moci být podpořeny ze speciálního infrastrukturního fondu, ze kterého chystá EU financovat stavbu nejdůležitějších dopravních tepen. Ministerstvo reagovalo slovy, že panika je zbytečná, protože D3 nárok na podporu z Evropských fondů neztratila a nadále zůstává součástí prioritních staveb TEN-T.

„Pan ministr se snaží uchlácholit veřejnost, nebo nemá od svých podřízených úplné informace. My jsme nekritizovali, že na tento úsek nebude možné čerpat evropské prostředky, ale to, že nebyl na rozdíl od jiných prioritních staveb zařazen do hlavní sítě. Tím jsme přišli o možnost jej pomocí zvláštního fondu dopravní infrastruktury EU,“ zdůraznil Kuba.

To, že ministr slíbil financovat D3 z Fondu soudržnosti, nepovažuje za příliš reálné. „Takových slibů už jsme slyšeli… D3 je mezi dopravními prioritami státu 25 let a jezdíme po 17 kilometrech. Z fondu soudržnosti půjde do dopravy asi jen 90 miliard korun, a to jsou peníze nejen na D3, ale na všechny dopravní stavby v ČR. Kolik si myslíte, že se z toho postaví kilometrů D3? Máme šanci využít zvláštního fondu, ve kterém bude zhruba 750 miliard, a my o něj ani nebojujeme,“ konstatoval vicehejtman.

Upřesnil, že minulý týden už proběhlo jednání s hornorakouskými kolegy, kteří byli překvapeni možná ještě více než Jihočeši a přislíbili, že napnou síly, aby v rámci schvalovacího procesu došlo k revizi stávajícího návrhu.