První fáze, vyproštění téměř potopeného bagru, byla úspěšně dokončená po 14. hodině. Potápěči v ledové vodě bagr pevně podvázali tak, aby se nevyvlékl. Jeřáb si pak s nákladem hravě poradil a bagr vytáhl na nákladní loď, která ho odveze do Mělníku.

V pondělí začne druhá fáze akce, která zahrnuje vyproštění vany potopeného plavidla. Ta bude pod vodou rozřezána na tři díly, které jeřáb jednotlivě po kusech vytáhne nad hladinu. „Vytažení celé vany by se nemuselo povést a tak bylo rozhodnuto o jejím rozřezání. Je to bezpečnější, jednodušší i levnější postup,“ řekl novinářům Jiří Mach z Povodí Labe.

Nákladní člun o výtlaku až 500 tun se potopil ve středu 19. října vpodvečer poblíž ústecké čtvrti Vaňov. Souprava remorkéru, dvou nákladních člunů a bagru čistila v řece nánosy po předloňské povodni.

Rychlejšímu vyproštění potopené lodi a bagru, které vlastní společnost České přístavy, bránil terén. Po zemi byl přístup nemožný, proto se firma rozhodla vypravit z Prahy do Ústí jeřáb, ten však na místo nehody kvůli výluce na Vltavě doplul až ve čtvrtek.

Policejní potápěči vylovili po nehodě z potopeného pontonu nepoškozené sudy s ropnými produkty. V bagru bylo podle hasičů 300 litrů nafty, 300 litrů hydraulického oleje a 20 litrů motorového oleje. Na pontonu ani v bagru nebyli v době nehody žádní lidé.

Hasičům se podařilo zachytávat úniky ropných látek. Česká inspekce životního prostředí zkoumá nyní vzorky odebrané na místě.

Podle ředitele závodu Dolní Labe Jindřicha Zídka jde o výjimečnou nehodu, potopení tak velkého plavidla je podle něj velmi neobvyklé. Před dvěma lety ztroskotala pod Střekovem loď měřící mělčiny, ale prakticky se nepotopila, protože dosedla právě na mělké dno. Ostatní případy jsou staré víc než deset let.