Paní vicepremiérko a místopředsedkyně Věcí veřejných, v pátek rezignoval Ladislav Bátora, zástupce kabinetu ředitele vašeho ministra školství Josefa Dobeše. Jak jste to přijala?

Přiznávám, že rozhodnutí pana Bátory odejít z resortu školství přijímám vyloženě s úlevou.

Co říkáte tomu, že rezignoval proto, aby se mohl angažovat ve veřejném životě?

To je jistě jeho občanské právo a nikdo mu v tom nebude bránit. Myslím si, že jeho předchozí politická angažovanost ho diskvalifikovala pro činnost ve veřejné správě, a to, že se Bátora rozhodl ze školství odejít, je pro mě dobrá zpráva.

Rozumíte důvodům, proč ho Dobeš na ministerstvu držel osm měsíců navzdory silnému tlaku veřejnosti?

Na poslaneckém klubu jsme mnohokrát mluvili o tom, jestli je potřeba tam mít člověka s takovou politickou minulostí. Názory na to byly různé, ale řekla bych, že ty negativní převažovaly. Šlo ale o personální rozhodnutí ministra Dobeše, i jiní ministři mají volnou ruku ve způsobu, jakým resort vedou. Dobeš tvrdil, že způsob, jakým vede personální oddělení pan Bátora, je pro něj přínosné. Já jsem to tak neviděla, respektovala jsem nicméně manažerské rozhodnutí ministra.

Zatímco o Bátorovi asi brzy uslyšíme, poslední dobou jako by se po VV slehla zem. Co to, že došlo k takové změně?

Doufám, že to je znak určité konsolidace a uklidnění naší strany, toho, že jsme dorostli do klidné síly, a ne do síly, která má potřebu se neustále zviditelňovat a upozorňovat na sebe jako to nejmladší dítě ze tří. Je pravda, že jsme se poslední rok tak někdy cítili a VV měly tendenci se tak i chovat, tedy hodně nahlas křičet a upozorňovat na sebe. Myslím, že to nebylo vždycky nejvhodnější a vysloužili jsme si tím i nálepku jakéhosi problémového koaličního partnera, a doufám, že se nám toho podaří se zbavit.

Takže jde o novou politickou strategii, na které jste se všichni dohodli?

Neřekla bych, že to byla otázka jedné koncepční porady u Bárty doma, to rozhodně ne. Šlo spíš o poučení z krizového vývoje a usazení se jak na ministerstvech, která řídíme, tak ve Sněmovně. Z dění už nejsme tak vyvalení a za rok jsme se poměrně dost poučili jak z vlastních chyb, tak z toho, jak naše okolí funguje.

Na průzkumech veřejného mínění se vaše zklidnění příliš neodráží. Máte stále svých konstantních 3,5 procenta…

Na tyto preference jsme se dostali kvůli nálepce, kterou jsme dostali částečně zaslouženě a částečně nezaslouženě za poslední rok. Byla to často určitá hysterie, s jakou jsme se chovali při jednáních. Neustále jsme měli pocit, že naši silnější a zkušenější političtí partneři s námi mávají, což byla pravda - v dubnu šlo o frontální ofenzívu proti VV, kdy se proti nám ODS a TOP 09 spojily. Tenkrát jsme udělali obrovskou chybu, že jsme se vzdali ministerstva vnitra. Při vyjednávání o důchodové reformě či církevních restitucích nás naši koaliční partneři s velkým gustem označovali za vyděrače a za nevyzpytatelné. Na to musím říci, že naši partneři s námi zametají daleko tvrději. Dnes víme, že ve vyjednáváních nemáte naprosto žádnou šanci, pokud nedržíte v ruce něco, co chce ten druhý.

Myslíte, že nejste nevyzpytatelní? Vždyť názorové veletoče nebyly u VV nic neobvyklého.

Rozhodně nejsme nevyzpytatelní. Nikde nečtu, že by se TOP 09 zachovala nevyzpytatelně, když v den, kdy se měl schvalovat zákon o veřejných zakázkách, se vytasila s 25bodovým pozměňovacím návrhem, i když nám poslední dva měsíce poslanec Polčák do očí tvrdil, že žádný pozměňovací návrh nepřipravuje. To považuji za naprostou nevyzpytatelnost a naprostý podraz od koaličního partnera.

Zmiňovala jste hysterické reakce VV. Koho jste tím myslela? Šéfa klubu Bártu?

Byl spíš jedním z hodně viditelných politiků, ale nevím, jestli zrovna on reagoval hystericky. Myslím, že to byl problém celé naší strany. Ale je pravda, že i na poslaneckém klubu jsme s ním často mluvili o tom, že jako strana potřebujeme být daleko čitelnější, že musíme jasně stanovit náš názor a náš cíl a při vyjednáváních ho už dál neměnit.

Sama tedy přiznáváte nečitelnost…

Nepochybně si uvědomujeme, že jsme si kvůli tomu několikrát naběhli, například při vyjednávání důchodové reformy, ale na druhou stranu se situace při vyjednávání vždy vyvíjí a nejsme tak zkušení, abychom věděli pět tahů dopředu, jak bude situace vypadat. Orientujeme se podle toho, jak se to vyvíjí v danou chvíli.

Ze středu dění zmizely nejen VV, ale i váš předseda Radek John. Byla snaha rozdělit branně-bezpečnostní výbor a dát mu vedení bezpečnostního výboru. To nevyšlo. Hledáte pro něj stále nějakou funkci?

Radek John je přirozeně méně v médiích a méně oslovován, když už nemá exekutivní funkci. Myslím, že se poměrně aktivně ujal funkce předsedy dovnitř strany. V těchto dvou měsících procházíme tvorbou krajských rad a Radek se poctivě účastní všech krajských konferencí. Pracuje dovnitř strany velmi aktivně, dělá to rád a svědčí mu to. Když se pro něj najde funkce ve Sněmovně, byla bych za to ráda, ale rozhodně to není něco, co hodláme obchodovat, ať už s opozicí, nebo koaličními partnery, jak nám to bylo nabízeno.

Jak jste spokojena se svým tříměsíčním působením ve vládě?

Nemohu říci, že by se mi pozice nelíbila. Agenda, kterou jsem dostala, je mimořádně zajímavá nejen kvůli boji s korupcí, ale i vedení Legislativní rady vlády. Po zážitcích ve Sněmovně znamená pro mě předsedání legislativní radě balzám, protože se všichni snaží o dobrý výsledek.

Nepřipadáte si spíš jen do počtu? Žádné ministerstvo či skutečnou moc nemáte.

Jelikož jsem v posledním roce po ministerstvu netoužila, tak ani nejsem zklamaná z nějakého nedostatku moci. Jsem spokojená s mírou moci, kterou mám. Doufám, že si premiér i ostatní kolegové uvědomují, jak tuto vládu nazvali. Tedy vládou rozpočtové odpovědnosti, boje proti korupci a prosazování práva. A doufám, že hodlají dát plnou podporu nejen zákonům, které reformují naši ekonomiku, důchody či zdravotnictví, ale i reformám při boji s korupcí a prosazování práva.

A jak si myslíte, že se boj proti korupci daří?

Agenda boje proti korupci je úplně jiná než zdravotní nebo důchodová reforma. Tam se má za to, že po přijetí zákona je z velké části hotovo. U boje s korupcí jsou očekávání veřejnosti různá. Čeká se nejen na přijetí zákonů, jako na ochranu oznamovatelů korupčního jednání či o veřejných zakázkách, ale i na to, že kauzy, o kterých se píše, budou dotahovány do konce. V tomto si musíme přiznat, že žádné velké výsledky nejsou. Doufám, že se tak stane ještě toto volební období.

Na veřejnosti jste mluvila o tom, stejně jako Radek John, že se čeká na chycení „velké ryby“. Kdy se toho dočkáme?

Nevedu žádné trestní řízení a ani ho neovlivňuji. Ale to je přesně to očekávání, které veřejnost má. Kdy k tomu dojde, kdo ta velká ryba bude a z jaké strany, to rozhodně nevím.

Bývalý ministr zemědělství Fuksa tvrdil, že za jeho odvoláním stály VV. Vysvětloval si to tím, že z Lesů ČR přestaly proudit peníze skupinám spřáteleným s vaší stranou.

Tomu se musím smát. Už při jarní vládní krizi jsme požadovali jeho odvolání s ohledem na hospodaření v Lesích ČR a je možné, že i tato kritika přispěla k jeho odvolání. Premiér Nečas nevyslyšel naše volání po tomto kroku na jaře, ale dospěl k tomu až nyní. A předpokládám, že k tomu přispěly i jiné důvody.

Když mluvíte o Nečasovi, poslední dobou to vypadá, že si s ODS relativně notujete proti TOP 09. Čím to?

Rozhodně nelze říci, že jsme nějaký tandem s ODS či premiérem. Myslím si, že je to spíše dáno vůlí držet tuto vládu. VV chtějí vládu udržet, což jsme dokázali například přistoupením na pro nás bolestné kompromisy. Premiér chce vládu určitě také udržet, ale u TOP 09 si tím tak jistá nejsem.

Proč?

Už od doby, kdy jsme vyjednávali dodatek ke koaliční smlouvě, jsem měla dojem, že TOP 09 vůbec nevadí, že se situace vyhrocuje. Rozhodně tím nemyslím předsedu Schwarzenberga, ten měl spíše tendenci být konsolidujícím prvkem. Za ten méně konsolidující prvek považuji spíše ministra financí Kalouska. Poslední krok, kdy TOP 09 naprosto zásadně zasáhla do projednávání zákona o veřejných zakázkách a vznikla podivná koalice mezi komunisty, TOP 09 a ČSSD ve výboru pro veřejnou správu, je pro mě opravdu alarmující.

Proč je alarmující, že koaliční partner předkládá změnu, která je i VV vnitřně sympatická, tedy aby byli při veřejných zakázkách známi nejen dodavatelé, ale i subdodavatelé?

Ano, to je určitě akceptovatelné, ale přijít na poslední chvíli s 24 dalšími body u zákona, který se připravuje více než rok, je velký podraz. Nelze vyměnit list za list, je to technická norma. Snažili jsme se, aby zákon byl přijatý co nejdříve, ale pokud uděláme takový pozměňovací návrh, musíme si pak ujasnit, že se celý zákon musí vrátit zpátky na ministerstvo pro místní rozvoj, abychom neschválili zákon, který nadělá více škody než užitku. S přijetím pozměňovacího návrhu vlastně říkáme, že v příštím roce zákon o veřejných zakázkách vůbec platit nemusí.

Proč si myslíte, že by Kalousek neměl zájem na udržení vlády?

Řada reforem, které chtěl prosadit, už přijata je, takže má odpracováno. Preference klesají všem koaličním stranám a TOP 09 zřejmě nechce vyčkávat na další pokles. Jaké jsou jeho plány, nevím, ale Kalousek je velmi zručný a zkušený politik.

Celý rozhovor si můžete přečíst v sobotním vydání deníku Právo.