Za pět let nových pravidel přitom už bylo „vybodováno“ 33 tisíc řidičů. Nyní se testy mohou prodražit jak psychologům, tak neukázněným řidičům. Psychologům proto, že si budou muset za statisíce pořídit vybavení, aby mohli získat potřebnou akreditaci, a řidičům proto, že si psychologové své vyšší náklady nejspíš promítnou do ceny za psychotesty.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že „vybodovaní“ řidiči by za vyšetření neměli zaplatit víc než tři tisíce korun. Žádný limit ale nestanoví. Podle prezidenta Asociace dopravních psychologů Aloise Hudečka se dnes cena základního vyšetření pohybuje kolem 1800 Kč. Jsou i organizace, které si už dnes říkají i o tři tisíce. Vyšetření se dosud týká především řidičů profesionálů.

A proč vyšší náklady? Ministerstvo dopravy v těchto dnech připravilo novelu vyhlášky o řidičských průkazech související se změněným zákonem o provozu na pozemních komunikacích. Právě ten stanoví, že už v průběhu příštího roku budou muset také „vybodovaní“ řidiči povinně absolvovat psychologické vyšetření.

Vyšetřovat pak budou moci pouze ti dopravní psychologové, kteří od ministerstva získají akreditaci. A tím to nekončí. Aby psycholog mohl potřebné povolení získat, stanoví právě chystaná vyhláška podrobnosti, jak musí jeho pracoviště vypadat, jakou techniku má mít.

Žádné formální vyšetření

Jde o to, aby se z vyšetření nestal jen snadný byznys pro dopravní psychology a jednoduchá cesta k opětovnému získání řidičáku pro neukázněné řidiče. Podle ministerstva dopravy má nové opatření zamezit tomu, „aby se v této oblasti prováděla pouze formální a nedostatečná posouzení, jejichž smyslem není vyšetření, ale vydání kladného stanoviska pro lékařský posudek“.

Zatímco Asociace dopravních psychologů takový krok vítá, některým psychologům se příliš nezamlouvá, protože pokud budou chtít získat akreditaci, budou muset sáhnout do svých peněženek a pořídit si drahé vybavení.

„Myslím, že je to v pořádku, alespoň to pročistí vzduch,“ řekl Právu Hudeček. Podle něj tak odpadnou ti, kteří v provádění vyšetření vidí jen byznys. „Když jsem viděl leták, že vás vyšetří nejkrásnější psycholožky, tak to je asi to samé, jako kdyby si gynekolog dal inzerát, že vás vyšetří nejkrásnější gynekolog,“ dodal v nadsázce Hudeček.

Podle něj bude povinná akreditace skutečně znamenat vyšší náklady pro dopravní psychology, ale prý je to tak v pořádku. „Nemůžete takové vyšetření dělat někde v kuchyni,“ míní Hudeček.

Vyšší náklady pro psychology připouští i ministerstvo, které odhaduje, že se mohou pohybovat kolem 300 tisíc na vybavení nezbytné pro řádné provádění vyšetření. Zahrnovat má vedle diagnostické techniky – umožňující třeba vyšetření úrovně a kvality pozornosti, koordinace rychlosti a přesnosti reakcí – také přístroje k vyšetření úrovně periferního vidění. Psychologové také budou muset vést evidenci výsledků.

K tomu všemu budou muset pracoviště mít několik místností pro různé druhy vyšetření, ale také čekárnu, recepci nebo podobné zázemí. Právě to se některým nelíbí. „Nevím, proč by měla být recepce nebo oddělené místnosti,“ řekl Právu jeden z  psychologů, který si ale nepřál být jmenován.

Psychotesty se mírně liší podle věkových kategorií. Platí ale, že každý řidič absolvuje pohovor s psychologem, vyplní testy s až třemi stovkami otázek zaměřených na osobnost, udělá testy na koordinaci, koncentraci, vnímání barev, odhad vzdálenosti nebo schopnost reagovat na rušivé podněty.