Hlavní obsah

Kabinet odklepl strategii vzdělávání a výzkumu do roku 2020

Kabinet v úterý schválil národní inovační strategii plánovanou do roku 2020. Ta má zlepšit kvalitu vzdělávání, výzkumu i celkovou konkurenceschopnost ČR. O schválení materiálu připraveného resorty školství a průmyslu informoval premiér Petr Nečas (ODS).

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš (VV)

Článek

Rozvíjet by se měla i spolupráce škol a firem, podniky by měly díky vhodným pobídkám samy vyvíjet nové materiály a technologie.

Rozvíjet by se měla i spolupráce škol a firem, podniky by měly díky vhodným pobídkám samy vyvíjet nové materiály a technologie.

Rozvíjet by se měla i spolupráce škol a firem, podniky by měly díky vhodným pobídkám samy vyvíjet nové materiály a technologie. Ministr školství Josef Dobeš (VV) novinářům řekl, že dokument je postaven na zavedení nového systému hodnocení práce vysokých škol, podpoře "center excelentního výzkumu" a propojení mezi vysokými školami a praxí. Zapomenout podle něj není možné ani na lidské zdroje, tedy celý proces vzdělávání.

Rozvíjet by se měla i spolupráce škol a firem, podniky by měly díky vhodným pobídkám samy vyvíjet nové materiály a technologie. Ministr školství Josef Dobeš (VV) novinářům řekl, že dokument je postaven na zavedení nového systému hodnocení práce vysokých škol, podpoře "center excelentního výzkumu" a propojení mezi vysokými školami a praxí. Zapomenout podle něj není možné ani na lidské zdroje, tedy celý proces vzdělávání.

"Pro český výzkum jako celek je charakteristický velmi široký rozsah, ale jen malá část vytváří skutečně špičkové, excelentní výsledky," konstatuje zpráva. To prý vede k roztříštěnosti finančních i lidských zdrojů. Proto by se prý mělo stanovit několik prioritních oborů podle budoucích potřeb českého průmyslu, tímto směrem by pak měly přednostně téct finance ze státního rozpočtu. Firmy, které investují do vlastního výzkumu, by také měly mít úlevy na daních.

Důležité budou i kvalitní výsledky výzkumu

Větší důraz by se prý měl klást ale i na kvalitu vědeckých výsledků. Současný systém financování, navázaný na výsledky bádání, totiž podle odborníků nedává kvalitním pracovištím jistotu, že budou mít v příštích letech zajištěno financování, na druhé straně však umožňuje nekvalitním institucím produkovat množství průměrných výsledků.

Větší důraz by se prý měl klást ale i na kvalitu vědeckých výsledků. Současný systém financování, navázaný na výsledky bádání, totiž podle odborníků nedává kvalitním pracovištím jistotu, že budou mít v příštích letech zajištěno financování, na druhé straně však umožňuje nekvalitním institucím produkovat množství průměrných výsledků.

Větší důraz by se prý měl klást ale i na kvalitu vědeckých výsledků. Současný systém financování, navázaný na výsledky bádání, totiž podle odborníků nedává kvalitním pracovištím jistotu, že budou mít v příštích letech zajištěno financování, na druhé straně však umožňuje nekvalitním institucím produkovat množství průměrných výsledků. Strategie ale připomíná i nutné zvyšování kvality vzdělávání, a to už na základních a středních školách. "Jedním z klíčových cílů změn v této oblasti je výchova k podnikavosti," stojí v materiálu. Podniky by měly úzce spolupracovat s odbornými školami na výchově budoucích pracovníků, aby děti dokázaly uspět v praxi. Zlepšit by se měla i výuka jazyků, počítačů a matematiky, stejně jako kariérové poradenství a systém celoživotního učení.

Větší důraz by se prý měl klást ale i na kvalitu vědeckých výsledků. Současný systém financování, navázaný na výsledky bádání, totiž podle odborníků nedává kvalitním pracovištím jistotu, že budou mít v příštích letech zajištěno financování, na druhé straně však umožňuje nekvalitním institucím produkovat množství průměrných výsledků. Strategie ale připomíná i nutné zvyšování kvality vzdělávání, a to už na základních a středních školách. "Jedním z klíčových cílů změn v této oblasti je výchova k podnikavosti," stojí v materiálu. Podniky by měly úzce spolupracovat s odbornými školami na výchově budoucích pracovníků, aby děti dokázaly uspět v praxi. Zlepšit by se měla i výuka jazyků, počítačů a matematiky, stejně jako kariérové poradenství a systém celoživotního učení.

Vysoké školy by se měly rozvrstvit na výzkumné, vzdělávací a profesně orientované instituce. Vědecké ústavy by měly být řízeny manažerským způsobem, aby badatelům odpadla administrativa a mohli se soustředit pouze na výzkum. "Většina výzkumníků jednoznačně preferuje bádání před aplikací dosažených výsledků, a tím spíše před snahou o jejich komerční využití," uvádí totiž zpráva s tím, že je třeba přimět výzkumníky k větší spolupráci s komerční sférou. Zdůrazňuje také zapojení českého průmyslu a vědců do mezinárodních projektů.

Reklama

Výběr článků

Načítám