Hlavní obsah

Stavba lanovky na Sněžku po letech dohadů začala

Právo, Vladislav Prouza
Pec pod Sněžkou

Poklepem na základní kámen začala po sedmatřiceti letech dohadů stavba nové lanové dráhy na 1 602 metry vysokou Sněžku. Kabinky se čtyřmi místy začnou jezdit z Pece pod Sněžkou na nejvyšší českou horu na jaře 2014.

Článek

„Zástupci dodavatele lanovkové technologie italské firmy Leitner se zprvu divili, proč natolik technicky jednoduchá stavba bude trvat dva a půl roku. Netušili, že uprostřed Evropy se setkají s takto nepříznivými klimatickými podmínkami dovolujícími stavět pouze omezený počet dnů v roce,“ uvedl ředitel dodavatelské firmy BAK Trutnov Dušan Čížek na podiv italských lanovkářů majících zkušenosti z velehor takřka po celém světě.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Poklep na základní kámen nové lanovky na Sněžku.

Výběrové řízení vypsalo město Pec pod Sněžkou, které potřebuje nahradit již 62 let starou lanovku. Vítěz výběrového řízení, firma BAK slibuje postavit novou lanovku za nejnižší nabídnutou cenu 299 miliónů korun. Z toho 230 miliónů kryje dotace.

„Máme rezervu pěti procent nad daný rozpočet,“ podotkl starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek (ODS). „Předpokládám, že harmonogram stavby i rozpočet dodržíme,“ ubezpečil Čížek.

Starou lanovkou naposledy příští léto

Turisté vyjedou nynější lanovkou na Sněžku naposledy koncem příštího července. Náhradnice zkracující dobu jízdy ze současných pětadvaceti na šestnáct minut odolá na rozdíl od lanovkové babičky téměř devadesátikilometrovému větru.

„Provozní doba se díky tomu prodlouží o možná čtyřicet dnů v roce. Dnešní lanovka obvykle kvůli větru stojí 140 dnů v roce. Jediné, co mi vadí, je stejná přepravní kapacita 250 osob za hodinu, což snižuje ekonomický profit,“ podotkl náčelník dosluhující lanovky Jiří Martinec.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Studie dolní stanice nové lanovky

Kapacitu lanovky stavěné v jedné z nejcennějších lokalit národního parku nadiktovali ochranáři. „Vrchol Sněžky, kde se nezřídka denně otočí okolo šesti tisíc lidí, je beztak přetížený,“ přiblížil ředitel Správy Krkonošského národního parku Jan Hřebačka.

Projekt nové lanovky z poloviny sedmdesátých let minulého století z dílny chrudimské Transporty počítal s hodinovou kapacitou 800 lidí. „Pokud by se tehdy nová lanovka postavila, nikdo by už dnes s danou přepravní kapacitou nic neudělal,“ přiznal Hřebačka.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám