"To by mohlo v očích voličů poškodit evropskou integraci i sám EP," zaznělo rozumně z Německa, které přijetí vysokého jednotného platu europoslanců spolu s Rakouskem a Švédskem zabránilo.

Varování z Německa přišlo v pravý čas. Účast ve volbách do EP s tímto platem by možná byla u nás ještě o něco nižší, než bude. Návrh byl i na evropské poměry skandální svou výší. Jen italští europoslanci pobírají více - 11 tisíc eur měsíčně. Byzantinská tradice poslance jako mocného muže má v Itálii svou tradici. Poslanci většiny zemí mají méně než šest tisíc, Španěl bere 2,5krát méně než Ital.

Možná že je čas ke sjednocení platů europoslanců, když se sjednocuje Evropa. A je jisté, že jednotný plat bude bližší platu nejvyššímu než nejnižšímu, ale šest tisíc by podle mne příliš překročit nemělo.

Skandální byla ale nejen navrhovaná výše platu, nýbrž i přinejmenším jedna reakce v Praze. Ze 46 tisíc, což je základní plat poslance českého parlamentu, se v Bruselu nedá žít, řekl předseda sněmovního výboru pro evropskou integraci Pavel Svoboda. "Je to absurdní," dodal. Pro samou práci s evropskou integrací přehlédl tento kandidát Unie svobody na poslance EP, že kromě platu ze svého státu dostává europoslanec od EP 257 eur (přes osm tisíc Kč) denně diet.

Z této částky se dá v Bruselu a zejména ve Štrasburku žít docela slušně, pokud poslanec nebydlí v drahém hotelu, a to žádný z nich nedělá. Z denní diety se pokryje slušný pokoj, stravování i další výdaje. EP platí kromě toho náklady na cestování - podle vykázaných výdajů.

Je pravda, že se tam neujal český zvyk proplácet poslancům paušální částku na dopravu a kromě toho je podle zákona přepravovat veřejnou dopravou zdarma a navíc ještě (těm významnějším) dávat k dispozici služební vůz. Tři úhrady za jedinou službu.

Z toho, že budou muset předkládat letenky a jízdenky, budou čeští poslanci asi celí špatní. Taková nedůvěra! Kastovní nadřazenost poslanců není přitom výsledkem působení nějakých pravicových bludů. Již v srpnu 1990 ze 120 poslanců Občanského fóra podpořili návrh podaný na klubu OF, požadující vyúčtovávání cestovních a jiných věcných nákladů a předkládání dokladů, pouze dva poslanci!

Diety a úhrada cestovného v EP doplňují ještě platy asistentů a náhrada na kancelář v poslancově volebním obvodu (tedy v ČR), dohromady až půl miliónu korun měsíčně! To také platí EP, a ne český stát. Ten uhradí jen plat, z něhož bude europoslanec živit rodinu a hradit výdaje v ČR. Doma bude ale pobývat méně než polovinu doby - náklady na cesty a na pobyt v sídlech orgánů Unie zaplatí EP.

Z hlediska výdajů na tom bude náš europoslanec lépe než poslanec českého parlamentu. Proč by měl dostávat více než 46 tisíc - základní poslanecký plat?

Uvažuje se o tom, že plat českého europoslance by měl být 65 tisíc (představa poslance ČSSD Vladimíra Laštůvky). Nespravedlnost vůči vyššímu platu jeho italského kolegy to řešit stejně nebude, nepřiměřenost platu v českých poměrech bude zřejmější. Více občanů to proti Unii a EP popudí. Chceme to?

Není také jasné, proč chce český stát poskytnout každému europoslanci auto za milión a hradit 12,5 tisíce měsíčně za jeho provoz. Do Bruselu se létá a mezi Štrasburkem a Bruselem jezdí většina poslanců vlakem. Auto bude bez řidiče, lze si těžko představit, že si čeští europoslanci při jízdách do Štrasburku a Bruselu budou řídit. To auto zůstane doma, je to ale statutární znak, aby všichni viděli, jak váženou osobou europoslanec jest.

Itálie není zřejmě jedinou zemí EU, která se bude v příštích letech zbavovat nánosů, jež nám v Evropě zanechala Byzanc, osmanská říše a - pokud jde o naši část Evropy - i stalinismus, libující si v okázalosti a pompě.

PRÁVO 28. ledna