Do tendru se přihlásili tři uchazeči, kromě vítěze o zakázku usilovala také společnost OHL ŽS a konsorcium firem Strabag a Hídépítö. Konsorcium firem Strabag a Hídépítö nabídlo cenu 6,45 miliardy korun bez daně a OHL ŽS pak 6,75 miliardy korun bez DPH.

Praha chce na přestavbu získat peníze z evropských fondů, žádost o dotaci odeslala do Bruselu před několika týdny. O možném přidělení peněz by se mělo rozhodnout do konce roku.

Bez evropské dotace by zřejmě nemělo město na výstavbu peníze. Do smlouvy s vítězem chce proto zakotvit, že bude moci od zakázky v případě nezískání dotace odstoupit. „Pokud prostředky z EU nebudou, budeme muset tlačit na stát, aby se na akci podílel. Nesplnění závazku na čistotu odpadních vod bude pokutováno, a ta pokuta jde vůči státu, ne za městem,“ řekl novinářům v pondělí po jednání finančního výboru primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Pochybnosti v rámci kauzy Drobil

Současný tendr zajistí výstavbu nové čistírny, která vznikne vedle té stávající na pražském Císařském ostrově. V další fázi by měla být opravena stará čistírna a nakonec musí město vyřešit, jak bude likvidovat kaly, které čištěním vody vznikají.

Tendr na přestavbu pražské čistírny odpadních vod provázely od počátku pochybnosti a je s ním spojena i kauza bývalého ministra životního prostředí Pavla Drobila (ODS).

Zakázka byla původně vyhlášena pražským magistrátem loni v září, ale nedlouho poté upozornil tehdejší ředitel Státního fondu životního prostředí Libor Michálek na chyby v tendru a odmítl s vyhlášením zakázky souhlasit. Drobil pak po něm chtěl, aby magistrátu ustoupil. Později vyšlo také najevo, že pražský primátor Svoboda s Drobilem o zakázce jednal.

Tendr byl přepracován

Michálek tvrdil, že se k němu donesly zvěsti, že zakázka má být předražena o tři miliardy korun, z toho půl miliardy se mělo prostřednictvím právních služeb převézt na údajné černé konto ODS. Drobil Michálka odvolal z funkce, po zveřejnění celé aféry ale nakonec sám na svém postu skončil.

Svoboda později připustil, že zakázka není zcela v pořádku a je třeba ji přepracovat. Kritizována byla zejména kvůli náročným kvalifikačním podmínkám. V původním zadání například bylo uvedeno, kolik nákladních automobilů či lodí musí mít zhotovitel stavby k dispozici. Tato podmínka nakonec vypadla a město pouze požadovalo, aby měla vítězná firma zajištěno místo pro výkopový materiál.