Hlavní obsah

Pandury byly drahé hlavně kvůli věžím s kanónem a kulometem

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Podezření z korupce a předražení přimělo ministerstvo obrany zveřejnit víc podrobností o nákupu 107 transportérů Pandur od rakouské firmy Steyr za 14,4 miliardy korun. Podle ministerstva se na ceně strojů podepsaly hlavně zbraňové věže od izraelské firmy Rafael.

Článek

Věž, v níž je 30mm kanón a kulomet, stojí okolo 40 miliónů korun, tedy až 40 procent ceny stroje. Obrana si objednala tento zbraňový systém na 99 strojů.

Spekulace o nákupu zesílily poté, co vyšlo najevo, že portugalská armáda koupila 260 strojů za 10,7 miliardy korun. Podle českého ministerstva zakázky nejde srovnávat, protože Portugalci nakoupili pouze 32 věží Rafael.

Podle šéfa sekce vyzbrojování Pavla Bulanta jsou české stroje mnohem více vybavené. „V našem případě jsou pandury hlavní bojový prostředek. V případě portugalských transportérů jde o podpůrný a dopravní prostředek,“ řekl v úterý Právu.

Foto: Alex Švamberk, Novinky

Pandur nasazený v afghánském Lógaru v rámci provinčního rekonstrukčního týmu

Podle srovnávací studie, kterou zveřejnila firma Steyr, portugalské stroje neplavou a chybějí jim lokátory, které vyjdou na desítky miliónů korun. Těchto vozů si česká armáda pořídila osm. Obrana navíc argumentuje, že v ceně je zahrnuto DPH 2,3 miliardy korun, munice za 1,2 miliardy, náhradní díly, simulátory a školení za 850 miliónů.

Vojákuvzdorné vozy

Stroje se kompletují v Šenově. Vojenské strojírny armádě dodaly již 52 kusů. Podle vedoucího projektu Pandur Pavla Moronga stroje zatím procházejí zkouškami bez větších potíží.

V minulých testech se ukázalo, že vojáci, kteří již používají pandury v Afghánistánu, nezažijí zklamání jako v případě vozů Dingo, které v teplém počasí ztrácejí na výkonu.

„Pohyblivost vozu je dostatečná a výkon motoru tam je,“ řekl Morong.

Stroje prošly zkouškami v tepelné a mrazírenské komoře, zda dokážou fungovat v extrémech, tedy v rozmezí od –32 do 44 stupňů Celsia. Podle Josefa Zikmunda ze zkušebny ve Vyškově se stroje chovají „vojákuvzdorně“ tzn. že odolají i hrubšímu zacházení a snadno překonají 30stupňový svah či dvoumetrový příkop.

Reklama

Výběr článků

Načítám