„Nejenom Praha 1, ale i řada památkářů a architektů tuto variantu odmítá. V případě, že by tramvaje byly vráceny, znamenalo by to zadrátování Václavského náměstí seshora. Dost výrazně by se poškodila krása otevřenosti toho prostoru,“ řekl Lomecký.

Než radnice městské části takový postoj zaujala, předcházely tomu podle starosty dlouhé diskuse s architekty. O věci Lomecký jednal i s primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS). „Prezentoval jsem to jako své stanovisko, pan primátor to podpořil,“ uvedl Lomecký a dodal: „Stanovisko městské části je jasné a kategorické.“

Video

Ve filmu Každá koruna dobrá jezdily tramvaje i po Václavském náměstí. Zdroj: youtube.com

18. září z náměstí zmizí auta

Představitelé města i Prahy 1 se prozatím dohodli na tom, že budou chystanou revitalizaci z dílny ateliéru Cigler Marani Architects prezentovat veřejnosti na místě v rámci Evropského týdne mobility. „Řešení revitalizace, bezpečnosti a dopravy na Václavském náměstí je pro mne jednou z hlavních priorit,“ oznámil Svoboda.

V neděli 18. září se má Václavák proměnit v bulvár bez aut. Bude jim sem zakázán vjezd. Na poutačích se objeví vizualizace navržené budoucí podoby náměstí včetně detailů, jako je řešení dlažby. Projekt však stále nemá územní rozhodnutí. Lomecký předpokládá, že by mohlo být vydáno začátkem příštího roku a poté bude moci být vydáno stavební povolení.

Jedná se především o povrchové úpravy, změnu mobiliáře včetně stánků i zeleně. Podzemní garáže ve spodní části náměstí pro asi 150 aut jsou podle starosty projektem jiným. Návrh architektů však počítá s tím, že by se do nich vybudovaly nájezdové rampy z magistrály.

FOTO: fotobanka Profimedia

Od jejího zahloubení či přeložce za budovu Národního muzea se prý upustilo rovněž z finančních důvodů. „Projekt revitalizace Václavského náměstí chceme spustit s tím, že tam magistrála zůstane,“ doplnil Lomecký. Občanská sdružení však upozornila, že magistrálu lze zklidnit, aniž by se nutně musela ponořit do tunelu.

Projekt vznikl už před pěti lety

Stavební proměna by měla začít na konci volebního období. Financovaly by ji obě radnice. Cílem projektu, který vznikl už před pěti lety, nebylo vytvořit nový Václavák. Problém tvoří inženýrské sítě, které zatím nevedou v draze postaveném kolektoru. „Ani jejich správci často nevědí, která síť je živá a která mrtvá,“ poznamenal Vladimír Vacek z kanceláře Jakuba Ciglera s tím, že jde o největší oříšek v územním rozhodování.

Revitalizace náměstí má podle Lomeckého postupovat shora, čili od Národního muzea, které se také bude rekonstruovat. Podle starosty by problémem nebyla ani případná demolice domu 1601 na rohu náměstí s Opletalovou ulicí, proti níž se bouří veřejnost. „Mohlo by se to dělat z Opletalovy ulice,“ nastínil Lomecký.