Řidiči se špatným technickým stavem vozidel se tak zatím nucené návštěvy stanice technické kontroly bát nemusí, byť zákon již platí.

„Tato možnost policistům zákonem dána je, ale zmiňované ustanovení zákona o silničním provozu působí zatím nadčasově. Příslušné prováděcí předpisy připravuje ministerstvo dopravy,“ řekl na dotaz Novinek mluvčí Policejního prezidia Jan Melša.

Roční lhůta na zpracování legislativy

Prováděcími předpisy jsou myšleny prováděcí vyhlášky. A ministerstvo dopravy přiznává, že potřebné normy se teprve připravují. „Ministerstvo není autorem zákona, jde o senátní návrh. Proto nebyly oba dokumenty připravovány již před začátkem platnosti zákona,“ řekl Novinkám mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Podle něj se jedná o relativně složitou záležitost, proto byla při schvalování zákona dána roční lhůta na zpracování prováděcích vyhlášek, které jsou k tomuto potřeba.

Zákon jako obecná pravomoc policie

„Tuto lhůtu MD samozřejmě dodrží. Podle mého odhadu budeme s přípravou hotovi ještě dříve, než nám zákon uložil. Policie je průběžně informována a příprava vyhlášky probíhá za její konzultace,“ doplnil Ptačinský.

Zákon tak v tomto případě zavedl pouze obecnou pravomoc policie k jednotlivým skutkům. „Vyhláška MD pak stanoví přesné definice a postupy při jednotlivých úkonech,“ uzavřel Ptačinský.

Náklady na kontrolu a odškodné

Policisté mohou doposud kontrolovat u vozidel technický stav jen zběžně na silnicích. Jakmile bude legislativa připravena, budou moci poslat auto rovnou na STK, a to do vzdálenosti čtyř kilometrů.

Chystaná vyhláška má mimo jiné určit, kdo bude technickou kontrolu hradit. Podle návrhu zaplatí kontrolu stát v případě, že se technická závada na vozidle nepotvrdí, v opačném případě ji má zaplatit řidič.

Vyhláška musí také určit, jako to bude s případným odškodněním za možné škody, způsobené cestou řidiče na mimořádnou technickou kontrolu a další podrobnosti.