Bude tomu někdy konec? Ano, možná už za dva roky. S platností nového zákona.

Zpravodajové Práva se na magistrátech velkých měst ptali na to, jak se registrační značky přidělují, a zda jsou úředníci kontrolováni, jestli s nimi nekšeftují. V drtivé většině případů je praxe stejná už desítky let − tedy jako dělaná pro případné „všimné“, které zájemci nějaké to kulaťoučké číslo přihraje.

Jen v Praze počítač

Jen na pražském magistrátě státní poznávací značky vybírá počítač. „Výběr úředník nemůže nijak ovlivnit, protože systém mu SPZ pošle do počítače,“ vysvětlila mluvčí pražského magistrátu Tereza Krásenská.

V Hradci Králové, Ostravě, Olomouci i jinde vybírají úředníci značky z krabice, kterou na ten den dostanou. Na některých pracovištích přidělování přísně kontrolují, někde tomu nechávají volnější průběh, jinde zájemcům o zajímavé číslo vyhoví.

„Pokud má někdo zájem o určitou kombinaci čísel, tak mu vyhovíme, jen když je taková státní poznávací značka zrovna k dispozici. Pracovnice oddělení evidence vozidel, které mají tuto agendu na starosti, je ale kvůli tomu nechodí do skladu zvlášť vybírat. Já jsem už před časem udělal určitá opatření, aby se dalo zpětně dohledat, kdo tyto značky dostal,“ řekl Právu vedoucí odboru agendy řidičů a motorových vozidel olomouckého magistrátu Michal Urbášek.

Téměř všichni oslovení úředníci se ale shodli, že lidmi kritizovaný nešvar sám od sebe nezmizí. „Pokud přidělování registračních značek nebude bez možnosti ovlivnění lidským faktorem, bude zde vždy prostor pro úvahu o možném korupčním prostředí,“ řekla Právu i mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

„V případě připravovaných změn našimi zákonodárci stojí za úvahu přijetí například slovenského modelu, kdy je možno za úplatu pořídit si výjimečnou, nebo „zvláštní“ registrační značku tvořenou skladbou číslic a písmen,“ dodala.

Každému, co jeho jest

Takovou změnu ministerstvo dopravy (MD) opravdu chystá. Poplatek za to zřejmě bude u motocyklů 5000 korun, a u osobních aut 10 000 Kč. Jak ale včera Právu sdělil Martin Novák z tiskového odboru MD, reálně s tím nelze počítat dříve, než ve druhé polovině příštího roku, a nejspíše až od roku 2013.

„Dosavadní registr motorových vozidel, který spravuje ministerstvo vnitra (MV), něco takového neumožňuje. Tím spíše, že počítáme i s přenositelností registračních značek při změně majitele auta. Proto jsme se už pustili do vytváření nového registru, jehož testování si vyžádá nemálo času,“ vysvětluje Novák.

Správcem nového registru bude ministerstvo dopravy, náklady na něj si vyžádají několika desítek miliónů korun. „Celá částka však bude hrazena z fondu Evropské unie na správní agendy. Českou republiku to tedy nic stát nebude,“ dodal mluvčí.

Navíc je už rozhodnuto, že na ministerstvo dopravy bude 1. ledna 2012 převeden z MV i nynější registr, včetně zaměstnanců, kteří jej obsluhují. „Detašované pracoviště pro registr však budeme i nadále mít na vnitru,“ informoval Novák.

A kdy příslušná novela zákona o technických podmínkách provozu motorových vozidel půjde do vlády a parlamentu? „Letos to určitě nebude. Jak už jsem řekl, nejdříve se musí otestovat, jestli námi zamýšlené změny v přidělování registračních značek nový registr vůbec zvládne.“