Rozpočet ministerstva vnitra počítá na příští rok s 51,2 miliardy korun, což v praxi znamená, že vám budou chybět proti letošnímu už tak velmi osekanému stavu necelé dvě miliardy. Kde je vezmete?

Musíme je vzít ze mzdových prostředků. To je velmi jednoduchá úvaha, protože z provozu a investic už brát nemůžeme, tyto náklady jsou už letos téměř vynulovány.

Pro policii to bude znamenat minus 1,3 miliardy, pro hasiče 306 miliónů. Právě u hasičů je ale situace taková, že mají obsazené všechny tabulky a nezbývá jim tak nic jiného než 100 miliónů sebrat z provozu a investic.

Úspory stamiliónů na mzdách jsou ale těžko představitelné bez snižování stavů. Bude se tedy u policie a hasičů propouštět?

Na pondělním jednání s vedením resortu jsme došli k velké shodě, že se propouštět nebude, ale počítáme s přirozenými každoročními odchody do civilu, a to kromě policie i u hasičů nebo samotného ministerstva. V určité míře se budou propouštět pouze občanští zaměstnanci.

Nebudete se zbavovat ani policejních nováčků se smlouvami na dobu určitou, jak se mnozí z nich kvůli masivním úsporám obávají?

To by byl kanibalismus, kdyby si policie požrala vlastní budoucnost, to zkrátka nepřipadá v úvahu. Musíme si udržet nové lidi a také ty, kteří mají odslouženo kolem patnácti let, protože to jsou ti zkušení, kteří by měli ty mladé učit.

Zkušené policisty ale můžete těžko udržet, pokud by se jim měl dál snižovat plat. Jsou takové obavy na místě?

To je velmi podstatné, u policistů ani hasičů se reálné mzdy snižovat nebudou, na výplatní pásce budou mít to samé, co mají letos. O 30 procent se pouze sníží objem prostředků na kázeňské odměny u policie, ale průměrné platy budou zachovány, odměny jsou nízké už nyní.

Předchozí ministr vnitra Radek John (VV) mezi policisty proslul výrokem, že by kvůli masivním škrtům bylo tragédií, kdyby od policie nikdo neodešel. Kolik musí odejít lidí letos, abyste na platy nemuseli dále sahat?

Počítáme se standardním odlivem. Pokud odejde zhruba 1600 lidí, což je přirozený stav, tak se platy dále snižovat nebudou muset. K tomu je ještě potřeba poznamenat, že jde o výpočty s průměrným platem, ale pokud odejde jeden velitel s příplatky za vedení, vydá to za čtyři pochůzkáře.

Budete tedy tlačit na redukci velitelských míst, kterých je u policie velké množství?

Samozřejmě a naprosto jednoznačně. Policejní prezident s tím souhlasí, v tomhle jsme ve shodě. Proto nyní ustanovujeme pracovní tým složený policistů od nižších úrovní až po krajské ředitele, který má vytipovat, kde je u policie možné ušetřit.

Jak by tedy měly změny vypadat?

Nechci předjímat závěry toho pracovního týmu, ale určitě by se měly najít rezervy v těch řídících strukturách. Skupina bude mít za úkol najít taková velitelská místa, která bude možné zrušit, resp. je přeřadit do přímého výkonu, čímž rozumíme policisty, kteří se přímo setkávají s pachateli.

Kolik šéfovských pozic by se mělo takto podle vás seškrtat?

Nějakou představu samozřejmě mám, ale skutečně nechci předjímat závěry týmu. Každopádně by to podle mého názoru měly být stovky. Mezi velitelem a lidmi v přímém výkonu jsou další mezičlánky, každý má pod sebou ještě nejrůznější analytiky nebo koordinátory a to není efektivní. Nemá jít o žádnou devastaci velitelů, ale měl by zmizet ten mezistupeň, který drobí jejich odpovědnost. Struktura policie by se měla změnit tak, aby přibylo veslařů a ubylo kormidelníků.

Policejní prezident Petr Lessy před časem varoval, že se kvůli škrtům např. budou muset rušit některá místní oddělení. Hrozí to skutečně?

Nikdo nechce rušit obvodní oddělení, ale pro to musíme najít pozice a činnosti, které nejsou nezbytné, a můžeme je zrušit. Právě proto bude existovat pracovní tým, aby se šlo cestou shora, a nikoliv zespodu, což by byl obrácený postup, než my chceme.

Na druhou stranu je potřeba říct, že ne každé místní oddělení je nutné držet v plném počtu 24 hodin denně, nemůžeme za každou cenu držet model z padesátých let minulého století. Policie musí reflektovat to, jaká je v daném místě kriminalita. Zpracováváme nyní mapu kriminality, která má zajistit, aby policisté byli skutečně tam, kde je potřeba.

Šéf policie zmiňoval i možné prodloužení dojezdové doby hlídek...

My si samozřejmě dovedeme představit, že např. v situaci, kdy srazíte na silnici srnu a budete potřebovat papír pro pojišťovnu, tak budete na policistu čekat tři hodiny, ale když to bude nehoda se zraněním, nebo když vás někdo bude ohrožovat, tak samozřejmě čekat nemůže.

Kdy má tým začít pracovat a kdy má předložit první výsledky?

Vznikne okamžitě, v řádu dnů. A závěry očekávám průběžně, ale ke konci října by určitě mělo být jasné, kde bude možné ušetřit. Na konci října už také budeme vědět, kolik lidí letos odejde do civilu.

Už letos jste kvůli škrtům zastavil vyplácení vysokých odměn nejvyšším důstojníkům u policie i hasičů, budou stropy platit i příští rok?

Naprosto jednoznačně, nesmějí se už dít takové excesy, jako doposud. Stropy jsou 300 tisíc korun ročně pro náměstky ministra nebo policejního prezidenta a 200 tisíc pro krajské ředitele. Ale zároveň říkám, že těchto stropů v podstatě nikdo nedosáhne, protože na to nejsou peníze. A kromě toho uvažujeme také o tom, že by se odměny vůbec nezapočítávaly do výsluh jako dosud.

K tomu je ale zapotřebí změna služebního zákona, do které se už několik let nikomu nechce.

To je pravda, ale služební zákon se musí stejně otvírat kvůli vzniku nové Generální inspekce ozbrojených složek a určitě se přitom budeme snažit prosadit i toto. Bylo by dobře, aby se do zákona jednoznačně dostalo, že odměny se do výsluh započítávat nebudou vůbec, popřípadě že by se výsluhy vypočítávaly za větší časové období, např. posledních pěti let, tedy aby nebylo možné jako teď uměle navýšit výsluhu jednou nadstandardní odměnou.