Speciální čidla v silnici změří hned za hraničním přechodem u první mýtné brány váhu každého auta, které tudy projede. Informaci poté pošlou do centrály.

"Snahou je, aby to fungovalo jako u měření rychlosti vozidel. To znamená, aby bylo možné pouze identifikovat toho, kdo porušil pravidla, a pak ho obeslat," řekl ředitel úseku Provozovatele elektronického mýta ŘSD Václav Nestrašil.

Dosud se přetížení nákladních aut příliš netrestalo. Policie totiž musela nejdříve náhodně vybrat kamión, zastavit ho, a pak zvážit na speciálních mobilních váhách. "Kontrola byla v podstatě víceméně velmi málo účinná," dodal Nestrašil.

Přetížený kamión jako průjezd 20 000 aut

Jak uvedla televize, jeden přetížený kamión poškodí silnici stejně, jako když po ní projede 20 000 osobních aut. "Zvláště dopravci z východu si s tímto příliš hlavu nelámou, takže budeme jedině rádi, jestli se trh vyčistí," vítá novinku mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.

Napojení dynamických vah na mýtný systém by mohlo výrazně snížit také jejich pořizovací cenu, konkrétně z deseti miliónů až na polovinu, informovala ČT.

Podle generálního ředitele společnosti Kapsch Karla Feixe, jehož firma je provozovatelem mýtného systému v ČR, poběží testování a vyhodnocování pilotního projektu zhruba do podzimu letošního roku. Celý systém by pak Ředitelství silnic a dálnic mohlo spustit už během příštího roku, uvedla televize.