Hlavní obsah

Pražským metrem projíždí v noci unikátní myčka tunelů, kterou nenajdete nikde v Evropě

Novinky, Tereza Seidlová
Praha

Pražské metro ožívá i v noci. Poté, co se krátce po půlnoci zastaví jeho provoz a všichni cestující zmizí, zaplní pražskou podzemní dráhu desítky pracovníků, kteří mají na starost jeho údržbu. Čistí se nejen vagony metra, ale i koleje ve stanicích nebo mezistaniční tunely.

Tunely pražského metra čistí v noci unikátní mycí soupravaVideo: Novinky

 
Článek

Noční práce v metru začínají kolem jedné hodiny ranní, uklízí se nástupiště, myjí se koleje ve stanicích, v depech se zase čistí vozy metra. Zdaleka nejzajímavější je ale údržba mezistaničních prostorů, do tunelů totiž vjíždí speciální mycí souprava, která se skládá z lokotraktoru, hnacího agregátu, čerpadla a cisterny o objemu 14 kubíků s několika tryskami.

Ty pod velkým tlakem ženou vodu proti stropu i bočním stranám tunelu, a smývají tak usazený prach a jiné nečistoty. Cisternu přitom údržbáři během jedné směny musí i dvakrát doplnit.

“Každý mezistaniční úsek se během roku jednou až dvakrát umyje, dle potřeby. Některý se umyje i třikrát, což je třeba v době turistické sezony, kdy je zvýšená činnost na přestupních stanicích v tunelech,“ říká Milan Petráček, vedoucí pracovníků, kteří pečují o tunely pražského metra.

Mycí souprava, kterou dopravní podnik vlastní od roku 1973, je díky své konstrukci a funkčnosti unikátem, který byste nenašli nikde v Evropě. Obsluhují ji obvykle tři strojníci, kteří mají zároveň k dispozici i těžké hadice, kterými pak ručně dočišťují koleje a tunelové odvodnění.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Ropid, Novinky

Monstrózní myčka vjíždí do tunelů každý den, do každého mezistaničního tunelu se ale dostane jen přibližně jednou až dvakrát za rok, a to podle potřeby a předem naplánovaného harmonogramu.

Během jedné noci stihne navíc umýt jen řádově sto až dvousetmetrový úsek, pro zajímavost – kolejová trať v podzemí měří celkově asi 120 kilometrů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám