Za každý započatý den prodlení v dodávce hodlá obrana strhávat několik desetin promile z ceny systému, která podle původní smlouvy činí 150 milionů korun. Příslušnou výzvu hodlá ministerstvo dodavateli formálně adresovat v nejbližších dnech. Úředníci ministerstva tak zatím nepřistoupili ke zvažovanému krajnímu řešení, kterým by bylo vypovězení celé smlouvy.

"Se současným stavem rozhodně nejsme spokojeni a pro jeho nápravu učiníme maximum," podotkl k tomu náměstek ministra obrany pro vyzbrojování Rudolf Blažek.

Ministerstvo zváží další právní kroky

Případné další právní kroky vůči Omnipolu ještě ministerstvo zváží do počátku příštího měsíce. Přihlédne přitom i k právní analýze, kterou pro resort připravuje právní kancelář White&Case. "Rozhodně máme zájem na tom, aby závady byly co nejdříve odstraněny a letouny mohly začít plnit požadované úkoly," zdůraznil náměstek. Pokud se tak v nejbližších měsících nestane, ministerstvo se podle něj stále nevzdává myšlenky od smlouvy zcela odstoupit.

Vojáci už ale nepočítají s tím, že by španělský dopravní letoun operačně nasadili v Afghánistánu ještě letos, jak původně uvažovali. Bez funkčního systému pasivní ochrany by to nebylo možné. Dalším důvodem jsou i omezené finanční možnosti resortu.

Nákup letounů provází řada pochyb. Obrana koupila tři letouny CASA C-295M za tři miliardy korun, další kus vyměnila za pět nepotřebných L-159, do kterých musela investovat půl miliardy.

Navíc tříletý servis vyjde na 700 miliónů. Kvůli tomu, že ministerstvo oslovilo pouze firmu EADS, šetří nákup evropská komise. Generální štáb s nákupem nesouhlasil proto, že Casa není do misí příliš vhodná, vojáci by totiž spíš potřebovali letoun pro transport techniky a Casa je určená hlavně pro přepravu osob.