Podle informací Práva to vyplývá z prvotních výsledků šetření policie, Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) a výrobce narkotizačního přístroje Fabius GS firmy Dräger Medical.

Závěry odborníků zatím směřují k tomu, že nemocnice zanedbala údržbu filtru u přístroje. Ten má být podle odborníků vyměněn po operaci každého pacienta, nejdéle každý den. V liberecké nemocnici si to však všichni nemyslí.

„Otázkou je, zda se má měnit po každém pacientovi anebo po každém cyklu přístroje,“ reagoval Konrád na dotaz, jak často se mění hepafiltry v přístrojích. Problém je v tom, že pokud není filtr dobře průchodný, pacienti v narkóze nedostanou dost kyslíku a může u nich dojít i k trvalému poškození mozku.

Už před operací nebyl přístroj plně funkční

Policie a SÚKL nyní prověřují, zda byl filtr vyměňován v pravidelných intervalech, anebo jej nemocnice používala déle. O tom, že něco nebylo v pořádku, svědčí i to, že jak zjistilo Právo, v den operace personál nemocnice kontaktoval servisní techniky výrobce přístroje s tím, že filtr dostatečně nefunguje.

Podle dohody se servisním technikem měl personál cirkulační okruh a funkčnost filtru vyzkoušet na umělé plíci. To se ale zřejmě nestalo, přesto byl přístroj použit při operaci. Když pak u pacienta následně nastala v důsledku neprůchodného filtru dechová zástava, anestezioložka ji nezaznamenala a zpočátku vůbec nereagovala na pokles kyslíku v krvi.

Otázkou, jak byl přístroj v nemocnici používán, a zda personál dodržel veškeré postupy, se v pátek několik hodin přímo na místě zabývala kontrola ze SÚKL.

„Do pravomocného rozhodnutí ústav ze zákona nemůže poskytovat bližší informace,“ sdělila Právu v pondělí mluvčí SÚKL Lucie Šostková. Jak Právu ale řekl generální ředitel a předseda představenstva Krajské nemocnice Liberec (KNL) Zdeněk Konrád, prvotní závěr SÚKL je podle něho takový, že nastala „porucha pomůcky na jedno použití".

„My se k závěru SÚKL máme vyjádřit do středy,“ dodal ředitel.

OPRAVA
V první verzi článku se objevila zavádějící informace o ohrožení života druhého pacienta, jednalo se o téhož pacienta, který 9. července 2011 zemřel na plicní embolii, která nesouvisela s operací tříselné kýly. Za chybu se redakce Novinky.cz omlouvá.