„Dcera maturuje příští rok. Proto podrobně sledujeme, co se kolem státních maturit děje. Vyděsilo nás, že propadlo skoro dvacet procent žáků,“ řekla včera Právu Hedvika B. z Prahy. Zhruba deset procent studentů nebylo k maturitě vůbec připuštěno.

„Důvěřovali jsme škole, kde nám řekli, že třetí povinný předmět u maturity nebude. Totéž tvrdilo ministerstvo. Teď se trochu obáváme, neboť dcera plave jak v matematice, tak v informatice. Co je společenskovědní přehled, pořádně nevím. Asi dějepis. Vadí mi, že se stále mění podmínky,“ dodala Hedvika B.

Letos maturanti skládali zkoušku z češtiny, poté si volili mezi matematikou a cizím jazykem. Pokud včas neprojde novela školského zákona, což není vyloučeno, budou v příštím školním roce maturovat z češtiny, cizího jazyka a pak vybírat mezi matematikou, informatikou a zmíněným společenskovědním základem. Tak to stanoví dosavadní zákon.

Termín podávání přihlášek k maturitní zkoušce ve školním roce 2011/12 je do 15. listopadu.

Matematiky se studenti tradičně obávají. Letos si ji v konkurenci cizího jazyka vybralo 39 procent z nich. Neúspěšnost u nižší verze byla 14,9 procenta, u vyšší 0,6 procenta žáků.

Dobeš: Informatika? Vždyť chybějí počítače

Co se týká informatiky, příprava zkoušky je v dlouhodobém skluzu. „Nevím, jak by se na středních školách dělala státní maturita z informatiky, když tam chybějí v drtivé většině počítače,“ uvedl tento týden ministr školství Josef Dobeš (VV).

Například katalog ke zkouškám byl připraven až na poslední chvíli bez dostatečného prodiskutování s odbornou veřejností. Nevoli řady pedagogů vyvolala i navrhovaná praktická zkouška s využitím simulovaného prostředí. I šéf centra pro přípravu maturit Cermat Pavel Zelený ještě nedávno uvedl, že spuštění maturity z informatiky by bylo riskantní: „Pojetí výuky je velmi odlišné, záleží na škole.“

Občanský a společenskovědní základ je zkušební předmět, kdy maturitní zkouška probíhá formou didaktického testu. Je odvozena v základní úrovni obtížnosti od vyučovacích předmětů občanská výchova, výchova k občanství, občanská nauka. „Ve vyšší úrovni je hlavním cílem prověřit znalosti a dovednosti z vybraných oborů společenských věd a filozofie,“ uvádí Cermat.

Ministr varuje před neuváženými kroky

„Maturita z češtiny a angličtiny by byla snad v pohodě, ale třetí předmět je opravdu trochu moc,“ vzkazuje budoucí maturantka Pavla Košťálová.

Protestní dopis proti novým maturitám už podepsalo přes 14 tisíc studentů, učitelů i rodičů. Miroslav Bartoň z Hradce Králové dodává: „Mezi letošními maturanty mám spoustu přátel – a jediný z nich se k novým maturitám nevyjádřil kladně. Brzy budu maturovat také – a až budu maturovat, rozhodně ne takovouto formou.“

Dobešovi se nelíbí, že by příští rok neměla být maturita ve stejné podobě jako letos. „Další předměty by státní maturitu ještě více administrativně zatížily,“ míní a varuje před neuváženými zásahy.