Předběžné opatření, kterým se s okamžitou plaností zakazuje užívání obchvatu za miliardu korun, vydal 30. června Obvodní soud pro Prahu 4.  Tvrdí to zástupci občanského sdružení, které požaduje výstavbu protihlukových stěn. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodnutí zatím oficiálně neobdrželo. Kvůli této situaci se ve čtvrtek sešla bezpečnostní rada Plzeňského kraje, která vyhodnotila škody, jež by vznikly po uzavření obchvatu, jako velmi rozsáhlé.

Bezpečnostní rada vyzvala vedení ŘSD, aby v případě, kdy verdikt soudu dostane, nechala obchvat v provozu do doby, než se najdou vhodné objížďky. „Po obdržení soudního rozhodnutí okamžitě požádáme krajský odbor dopravy o stanovení objízdných tras v rámci správního řízení,“ řekl Právu ředitel plzeňské pobočky ŘSD Zdeněk Kuťák.

Objížďky se tak rychle nenajdou

Dopravní odbor Plzeňského kraje zatím nenašel relevantní objízdnou trasu, po níž by mohlo jezdit 10 000 aut denně. Kraj chce ale být na případný verdikt soudu připraven, a proto stále zkoumá možné objížďky, uvedl hejtman Milan Chovanec (ČSSD).

Uzavření nové silnice i všech souvisejících přípojek by podle Kuťáka znamenalo fatální důsledky pro region. Kuťák navíc tvrdí, že je téměř nemožné najít tak rychle objízdné trasy. ŘSD tak nechá v provozu obchvat do té doby, než kraj objížďky stanoví.

Na úrovni hluku se strany neshodnou

"Pět let jsme na problémy jako občané upozorňovali, nikdo nás ale neposlouchal. Není nám příjemné, že občané žijící v centru Třemošné budou opět trpět, i když jen na přechodnou dobu,“ uvedl Václav Týzl z uvedeného občanského sdružení. Byli bychom proto rádi, kdyby se podařilo v nejkratším možném termínu dojednat řešení, které by zaručovalo ochranu všech obyvatel Třemošné, nikoliv jen její části, před nepříznivými dopady silniční dopravy,“ doplnil Týzl.

ŘSD ale operuje čísly, které normy nepřekračují, a tudíž stavbu protihlukových stěn odmítá. Hejtman požaduje provést třetí nezávislé měření hluku národní referenční laboratoří, které by ukázalo, zda má pravdu sdružení, nebo ŘSD.