Hlavní obsah

Za Jančíka stálo IT oddělení Prahy 5 ročně 50 miliónů

Audit na radnici Prahy 5 odhalil některé nevýhodné zakázky zadané bývalým vedením. Během starostování kontroverzního Milana Jančíka (ODS) například na úřadě bylo téměř tolik tiskáren, kolik úředníků. To a další zbytečné úhrady vedly k výsledné částce 50 miliónů korun, kterou ročně vydala Praha 5 na své IT oddělení. Nové vedení chystá změny.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Skandály opředený starosta Prahy 5 Milan Jančík

Článek

Na úřadě městské části Prahy 5 vychází na zhruba každého z asi tří set zaměstnanců jedna tiskárna. Počítače i další výpočetní technika se navíc obnovovaly každé tři až čtyři roky společně s novými softwarovými licencemi. Vyplývá to z auditu, který si nechalo nedlouho po svém nástupu vypracovat nové vedení radnice.

Informační technologie zajišťovala na Praze 5 Pražská energetika (PRE), přední dodavatel elektřiny. "Praha 5 byla snad jediná na světě, kde se informační technologie outsourcovaly u společnosti, která IT nedělá," řekl před několika dny současný starosta Radek Klíma (TOP 09).

Právě smlouva s PRE, kterou uzavřelo minulé vedení roku 2005,  je jedním z klíčových nedostatků, jež vyplynuly z auditu. Radnice si od společnosti všechno vybavení pronajímá, úřad tak neměl žádné vlastní počítače ani například servery pro zálohování dat. Jančík navíc loni těsně před svým odchodem smlouvu prodloužil na dalších pět až deset let. Dodatek už se však současnému vedení podařilo zrušit.

Nevýhodný byl také internet

Podle auditu měla radnice s PRE nastavená zbytečně náročná kritéria, která služby prodražovala. Příkladem je závazek PRE opravit některá zařízení do jedné hodiny od výpadku. Zároveň ale ve smlouvě nejsou zakotveny žádné sankce, pokud dodavatel lhůtu nedodrží. Podle smlouvy také radnice ke každému počítači nakupovala nové programové licence (například na Microsoft Office).

"Praha 5 není nadstandardní městskou částí, je zbytečné, aby využívala atypická řešení, pracně a draze vyvíjená na míru," komentoval závěry Miroslav Hampel ze společnosti Kvados, která audit prováděla. Podle kontrolorů může městská část vhodnými úpravami smlouvy docílit zhruba dvacetiprocentní úspory (tedy deset milionů korun ročně) při zachování úrovně poskytovaných služeb.

Jako nevýhodná se ukázala také spolupráce se společností Casablanca, která poskytuje bezplatné internetové připojení pro obyvatele městské části, ale také pro tamní základní a mateřské školy. Rychlost připojení podle Klímy činí 64 kbit/s, v současnosti přitom poskytovatelé nabízejí rychlosti připojení v jednotkách až desítkách Mbit/s. Ročně radnice za internetové připojení platí kolem deseti miliónů korun.

Nové vedení se chce řídit podle doporučení auditorů. Již nyní si pořídilo vlastní servery a plánuje sjednotit svůj software s tím, který používá magistrát hlavního města. Pokusí se také získat rychlejší připojení pro své školy za výhodnější cenu. Tiskárny mají být nově po jedné na každém patře.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám