Pro policisty je v současnosti velmi složité a nákladné zjišťovat jméno majitele vozidla a řidiče, který spáchal dopravní přestupek, pokud je vůz registrován v zahraničí. Jednotlivé databáze členských států totiž nejsou vzájemně propojené. To by se nyní mělo změnit a databáze čeká propojení.

Pokud tak řidič spáchá v zahraničí přestupek a tamní policie jej identifikuje, domů mu zašle výzvu k uhrazení pokuty, jejíž výše se odvíjí od zákonů země, kde byl přestupek spáchán. Jedinou komplikací v tomto případě může být, že policisté musí výzvu k uhrazení pokuty poslat v jazyce, v němž jsou vystaveny doklady k vozu. To by v případě například češtiny mohlo být pro policejní úřady velmi náročné a poměrně drahé.

Pokud ovšem řidiči spoléhají na to, že se budou vymlouvat podobně jako v Česku, že auto neřídili, mají v tomto případě jen velmi malou šanci na úspěch. Výzvu k uhrazení pokuty automaticky dostává majitel vozu, a pokud auto neřídil, musí policejním úřadům poskytnout přesnou totožnost řidiče, který měl spáchat přestupek.

Směrnice se netýká malých přestupků

Řidiči se ale nemusí obávat toho, že by například policisté po nich mohli vymáhat například pokuty za menší přestupky, za nějž je možné považovat například špatné parkování. Unijní směrnice jmenuje celkem osm přestupků, jichž se bude nová praxe týkat. Jsou jimi nedovolená rychlost, jízda na červenou, jízda bez bezpečnostního pásu, jízda pod vlivem alkoholu, jízda pod vlivem drog, jízda na motocyklu bez ochranné helmy, neoprávněné využití odstavného pruhu a telefonování za jízdy.

"Pravděpodobnost, že zahraniční řidič spáchá přestupek, je zhruba třikrát vyšší než u domácího řidiče. Hodně lidí si myslí, že když vyjedou za hranice, tak se jich tamní pravidla netýkají. Chtěl bych jim vzkázat, že se jich týkají a také jim to teď dokážeme," řekl novinářům eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

Národní vlády mají nyní dva roky na převedení pravidel do národní legislativy, chybí již jen formální souhlas členských států EU.