Premiér Petr Nečas (ODS) vyslovil přesvědčení, že na vyšším rozpočtu pro dopravu se půjde domluvit. Připomněl ale, že za poslední rok je to již třetí výměna v čele dopravy, a že Dobeš tedy nepřebírá stabilizovaný resort.

Nečas: Viděl jsem ho poprvé v životě

Na otázku, čím ho teprve 29letý Dobeš přesvědčil o oprávněnosti svého jmenování, Nečas odpověděl: „Pana Dobeše jsem ve čtvrtek večer viděl poprvé v životě a jeho kapacitu neznám. Má však nezbytnou základní představu, co s dopravou dál dělat. O oprávněnosti svého jmenování bude muset v příštích měsících přesvědčit veřejnost prací. Je to sice nejmladší člen vlády, ale dospělý člověk, který musel vědět, do čeho jde.“

Dobeš připouští, že do problematiky dopravy není nijak hluboce zasvěcen. Chce ale zúročit své předchozí zkušenosti z vyjednávání v Bruselu o převedení řídícího centra evropského družicového systému Galileo do Prahy a z působení v dozorčí radě vznikajícího Českého aeroholdingu, v němž se propojí Letiště Praha s Českými aeroliniemi.

„Zároveň pevně věřím v těsnou spolupráci s členskou základnou VV, jejich poslaneckým klubem a s předsednictvem tak, abych byl schopen zrealizovat program VV,“ řekl Dobeš.

O zásadních otázkách se chce Dobeš radit se svým předchůdcem Radkem Šmerdou (nestr.) i s neformálním lídrem VV Vítem Bártou.

Na otázku Práva, jestli tedy opráší Šmerdou zavrženou Bártovu superstrategii rozvoje dopravní infrastruktury ČR do roku 2025, Dobeš odpověděl: „Pokusím se v nové strategii propojit to dobré ze záměrů obou mých předchůdců. Vzhledem k omezeným finančním zdrojům budu ale při přípravě materiálu pro vládu spíše vycházet ze Šmerdovy koncepce rozvoje dopravy na léta 2011 až 2013.“

Bártova zadní vrátka?

Šmerda Právu potvrdil, že ministerský post neopouští po pouhých dvou měsících ve funkci rád, ani dobrovolně. „Odcházím od spousty rozdělané práce. Lídři vládní koalice tak ale rozhodli a já to beru jako fakt. Budu se teď snažit mému nástupci pomoci,“ ujistil. A na dotaz, jestli už má jasno, co teď bude dělat, Šmerda odpověděl: „Na ministerstvu dopravy nezůstanu, ale co dál, jsem ještě neřešil. Jsem právník, a třeba se uplatním právě v tomto oboru.“

Jedním z náměstků, na nichž chce nyní Dobeš stavět, je Lukáš Hampl, který před měsícem vstoupil do VV a o němž se mluvilo jako o možném ministrovi. „S Hamplem teď budu řešit neobsazený post státního tajemníka našeho ministerstva,“ oznámil Dobeš.

Skutečnost, že se novým šéfem resortu dopravy stal právě Dobeš, podrobil ostré kritice předseda ČSSD Bohuslav Sobotka: „Nemohu se ubránit dojmu, že jde ve skutečnosti jenom o to, aby se pan Bárta vrátil na ministerstvo dopravy zadními dveřmi prostřednictvím tohoto svého nominanta.“