Článek
Dnes je však na sociálních sítích, kde se mladí lidé s takovým nadšením sdružovali, až hřbitovní klid. Ne proto, že by byli s politickou reprezentací země spokojeni. Naopak. Jsou znechuceni a převládl pocit marnosti.
Přitom výsledky voleb mohly mladé lidi povzbudit. Proč se tak nestalo? Mnozí dinosauři sice byli vykroužkováni, z vrcholných funkcí odešli další, ale nové tváře jsou v lepším případě bezvýrazné, v horším rovnou odpudivé. Naprostým zklamáním jsou pro bývalé mladé aktivisty Věci veřejné.
Nové stránky na Facebooku nemají valný úspěch
A tak není divu, že stránky, kde se ještě před rokem masově diskutovalo, zejí spíše prázdnotou. Pokud vůbec vznikají na Facebooku nové skupiny, mají často jen desítky, maximálně stovky členů. Například se skupinou CZ Česko – Skutečná Demokracie TEĎ, vybízející k protestům po vzoru Španělska, sympatizuje pouze 643 lidí.
„Lidé mají pocit, že využili veškerých demokratických prostředků ke změně, ale nic se vlastně nestalo,“ řekla k tomu Právu politoložka Vladimíra Dvořáková.
Mladí voliči vnímají boj proti korupci jako jen naoko. A že místo zdůvodněných reforem přišly jen škrty. Podle Dvořákové nevědí, co mají s touto situací dělat.
Pomineme-li organizované protestní iniciativy a platformy, jako jsou ProAlt či Demokratická levice, tak například ve facebookové skupině Vyměňte politiky se nyní více než názory občanů objevují prokliky na články zpravodajských serverů. Před volbami přitom byla hlavní skupinou, která nabádala ke kroužkování.
NapišteJim.cz nějak nezabírá
„Na Facebooku může být mrtvo. Ale když se na druhou stranu podíváte na články, na které jsou tam odkazy, tak pod těmi již probíhají velmi početné diskuse. Co se týká blogů, porovnáte-li míru agresivity před rokem, zjistíte, že v tuto chvíli je mnohem vyšší. Varuji, že může dojít k radikalizaci,“ dodala Dvořáková.
Všeobecnou netečnost si zřejmě uvědomují i umělci. České celebrity i občanská iniciativa KohoVolit.eu představily novou aplikaci NapisteJim.cz, která lidem usnadní komunikaci s poslanci a senátory. Stránka najde vhodného politika podle regionu, strany nebo podle toho, jakému tématu se věnuje. Slouží jako webová brána, jež zprostředkuje e-mailovou komunikaci mezi veřejností a politiky.
„Podpořím jakoukoliv iniciativu, která dokáže vytrhnout lidi z apatie,“ říká v úvodním klipu Václav Marhoul. Herci jako Tomáš Hanák nebo Milan Šteindler se snaží přesvědčit lidi, že kontaktovat politiky není tak těžké, jak se zdá.
Zatím je to však operace bez větší odezvy, navzdory mediální publicitě. Jestliže předvolební klip s Marthou Issovou a Jiřím Mádlem Přemluv bábu zhlédlo před volbami na YouTube 781 526 lidí, tak spot NapišteJim.cz jen 3775.