Hlavní obsah

Nebudu dělat planá gesta, říká Šmerda o rezignaci a čeká, jak se strany dohodnou

Právo, dan

Ministr dopravy Radek Šmerda na odchod z ministerstva nepomýšlí a čeká, jak dopadnou koaliční vyjednávání. VV vadí, že Šmerda není členem strany, a uvažují o jeho výměně. Za Šmerdu se však postavil premiér Petr Nečas, jemuž se nelíbí, že by měl ministra měnit každé dva měsíce. Sám Šmerda svou budoucnost neřeší, byť otevřeně říká, že na post náměstka se zcela jistě nevrátí.

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr dopravy Radek Šmerda

Článek

VV vás hodily přes palubu. Co na to říkáte?

Čekám, jak dopadnou koaliční jednání, já se přizpůsobím výsledku.

Když jste nastupoval na ministerstvo, čekal jste, že to bude jen dvouměsíční brigáda?

Ministerstvo potřebovalo ministra a já jsem byl první na řadě jako náměstek, který měl na starosti úřad. A bylo to dohodnuto tak, že tu budu, než se Vít Bárta očistí.

Situace je ale jiná, Vít Bárta se zdá se neočistil. Mluvil s vámi o důvodech někdo z VV?

Minulý týden o tom se mnou mluvil Vít Bárta, že je potřeba, aby byl na ministerstvu člen VV, což já nejsem, nebyl jsem a ani o tom nepřemýšlím.

Proč by tam měl být člen? Vy jste neprosazoval program VV, či jste se tak odpoutal a stal se z vás úplný solitér?

To si nemyslím. A také si nemyslím, že bych dělal něco v rozporu s programem VV. Co se týká odpoutání, to nedokážu posoudit. Já se chovám jako ministr a dělám si svou personální politiku a snažím se, aby ministerstvo fungovalo dobře.

Na koaliční schůzce se vás zastal premiér. Budete rezignovat, když za vámi VV již nestojí?

Moje rezignace by nic nevyřešila, protože bychom byli ve stejné situaci, v které jsme byli, když rezignoval Vít Bárta. Pokud nebude jasné, kdo bude mým zástupcem a co se stane, to nemá smysl. Podle mého by to bylo plané gesto, zvláště po středě, kdy se mě zastal pan premiér a řekl, že tu práci dělám dobře. V tuto chvíli by nebylo optimální rezignovat, ale přizpůsobím se dohodě.

S premiérem se znáte blíž?

Známe se až od té doby, co jsem se stal členem vlády.

Mluví se o tom, že máte blízko k TOP 09 a k jejich místopředsedovi Miroslavu Kalouskovi. Jaký je váš vztah?

S ním se znám asi deset let ještě z Poslanecké sněmovny, kde jsem pracoval. Já mám vztah se spoustou lidí, i se sociálními demokraty, s véčkaři i ódéesáky. Nemyslím si, že bych měl exkluzivní vztah s TOP 09. To se přeceňuje.

Komunikujete s VV, co je špatně?

Poslední týdny jsem se snažil – mluvil jsem o tom i s Vítem Bártou – aby mě pozvali na klub či předsednictvo. Zatím jsem takovou pozvánku nedostal.

To neexistovala taková dohoda, když vás VV nominovaly na post ministra?

Já jsem komunikoval ve většině případů jen s Vítem Bártou.

Existovala dohoda, na jak dlouho v úřadu budete?

Protože se zabývám trochu i trestním právem, takže jsem odhadoval, že doba rozhodnutí, zda se něčeho dopustil či nedopustil, je půl či tři čtvrtě roku. O tom jsme takto spolu s Vítem Bártou mluvili.

Měli jste dohodu, že budete všechny věci konzultovat, nebo jste si vymínil, že budete nezávislý?

To by probírat ani nešlo, protože ministerstvo musí řídit jeden člověk, který nese odpovědnost. Konzultace je něco jiného. Byl jsem v Bártově týmu a spoustu věcí jsme rozjížděli spolu. Pokud došlo k modifikaci, jako byla dopravní superstrategie, tak on věděl, že na to mám jiný názor. Neptal jsem se ho, jak to mám udělat. Debatovali jsme, ale já jsem mu řekl, jak to udělám.

Nesl Bárta negativně, že ho tolik neposloucháte?

Já nevidím do hlavy Vítu Bártovi, ale to hodnocení najdete v tom, že padl návrh na moje odvolání.

Dělal vám Vít Bárta něco přes hlavu?

Nevím o tom. Konzultovali jsme a občas i hádali. V něčem jsem pochopil, že jeho názor je správnější, ale rozhodnutí bylo vždy na mě.

Mám ale pocit, že jste o konzultace s Bártou měl zájem méně a méně.

Vzhledem k tomu, co se dělo kolem stávky, tak konzultace byly nad mé časové možnosti. Ne že bych o ně stál míň a míň, ale neměl jsem čas, protože to ministerstvo musí rozhodovat rychle.

Myslíte, že sehrálo roli to, že jste odvolal Petra Fejka?

Do hlavy Víta Bárty opravdu nevidím. Ze začátku jsem měl pocit, že vidím, ale už nevidím.

Reagovaly na vás kvůli Fejkovi VV negativně?

Naopak. Když jsem mluvil s Vítem Bártou, tak mu nepřišlo zvláštní, že by měl skončit poté, co výše Fejkova platu vyvolala takovou intenzivní debatu.

Fejka na ministerstvo dopravy přivedl Bárta?

Ano, to byl jeho nápad, souviselo to se zřízením funkce týkající se kvality na drahách. On chtěl, aby se zlepšila a zároveň vyslovili doporučení, že by to mohl být pan Fejk.

Co budete dělat, odejdete-li z postu ministra?

Jediné co vím, že se nevrátím na místo náměstka ministra dopravy.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám