Hlavní obsah

Doprava v Česku se opět rozjíždí, vláda ani po stávce odborům neustoupí

Praha
Aktualizováno

Doprava v České republice se po čtvrteční stávce odborářů opět vrací k normálu. Odboráři stávkovali proti vládním reformám od čtvrtečních 0:00 do půlnoci. Výpadek ale v zemi kolaps nezpůsobil, i když stály všechny vlaky a městská doprava v řadě měst byla omezena. V Praze poprvé v historii vůbec nevyjelo metro. Odboráři žádali stažení a přepracování reformních zákonů. Premiér Petr Nečas (ODS) řekl, že kabinet od svých reforem neustoupí, je ale připraven jednat o jejich parametrech.

Foto: Milan Malíček, Právo

Doprava v českých městech po čtvrteční stávce opět normálně funguje. Ilustrační foto

Článek

Vlaky se v pátek ráno vydaly na trať ze stanic, kde 24 hodin před tím zastavily. Rozjíždět se začal i provoz v pražské MHD, první ranní metro vyjelo podle jízdního řádu kolem 04:30.

Po skončení stávky začalo být  rušno i na kolejích. Mezinárodní expres Chopin z Vídně do Varšavy byl v pátek minutu po půlnoci prvním vlakem, který po skončené stávce překročil hranice České republiky. Chvíli po něm vjel do pohraničního uzlu Břeclav i další vlak, EN 476 Metropol. Ten mířil z Budapešti do Prahy.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Výpravčí z Břeclavi pouští na další cestu do Polska expres Chopin, který jako první přijel po stávce.

V průvodů byly dva tisíce odborářů

Stávka začala o půlnoci ze středy na čtvrtek. Vyhlásila ji Koalice dopravních odborových svazů (KDOS). Podporovaly ji obě velké odborové centrály. Odborová konfederace uspořádala v Praze mítink, odborová asociace zas pochod metropolí. Zapojily se do něj podle policie asi 2000 lidí. Od blokád odboráři upustili.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Demonstrace v Praze

Stávku a podpůrné akce označili předáci za vítězství. Vládě prý dokázali, že jsou schopni protesty zorganizovat a dotáhnout je do konce.

Lidé na stávku vyzráli, jezdili na kole nebo si vzali dovolenou 

Po 24 hodin stály v celé republice vlaky. Vůbec poprvé nejezdilo po celý den ani pražské metro. V hlavním městě, v Brně, Olomouci a Ústí nad Labem se omezil provoz městské dopravy. Některé tramvaje a autobusy ale vyjely. Dráhy i dopravní podniky využily také náhradních autobusů. Přeplněné však nebyly. Mnozí lidé se totiž na odborářský protest připravili. Buď si vzali dovolenou, nebo vyrazili do práce na kole či pěšky. Kolony se v ulicích netvořily.

Stávku odbory vyhlásily původně už na pondělí. Podle soudu byla ale nezákonná, protože ji předáci neoznámili tři dny předem. Soud tak rozhodl poté, co se na něj obrátilo ministerstvo financí.

Protest byl politický, tvrdí Nečas

Podle premiéra byl protest politický. Přispěl jen k většímu napětí v zemi a způsobil hospodářské škody. Některé podniky a obchodníci už je začali sčítat. Jen na dráze překročily 130 milionů. Podle předáka Asociace samostatných odborů Bohumíra Dufka je to malá daň za to, že se třeba podaří v Česku "dotáhnout reformy do takového konce, aby byly přijatelné i pro chudší lidi". Odboráři tvrdí, že vládní reformní návrhy by zhoršily život většiny obyvatel země.

U reformy důchodů odborářům vadí další zvyšování věku pro odchod do penze i takzvaný opt-out, tedy možnost převést část odvodů ze státního důchodového systému do vlastního spoření u fondů. Ve zdravotnické reformě předáci kritizují zvyšování spoluúčasti pacientů a stanovení standardu a nadstandardu, za který by si člověk měl platit. Staví se i proti zrušení daňového zvýhodnění zaměstnaneckých benefitů, tedy třeba stravenek. Premiér uvedl, že kabinet chce svými reformami zemi modernizovat. Zvyšování spoluúčasti pacientů či vlastního spoření na důchod je prý nutné, jinak by zdravotnický a sociální systém nebylo do budoucna možné udržet.

Zda odboráři najdou s vládou po stávce společnou řeč, se může ukázat už v pondělí. Sejde se totiž tripartita, na které budou ministři, předáci a zaměstnavatelé jednat mimo jiné o daňové reformě či o části reformy zdravotnické.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám