Hlavní obsah

Vlaky stojí, o náhradní dopravu je minimální zájem

Aktualizováno

Praha je zřejmě nejvíce postižená čtvrteční stávkou dopraváků. Stávkuje se ale v celé zemi. Přerušen byl provoz na dráze, nádraží jsou pustá a lidé nevyužívají příliš ani náhradní dopravu. Méně jsou však obsazené i běžné spoje, kvůli stávce se asi mnozí rozhodli na cesty nevyrazit. V mnohých městech je omezená i MHD, chaos ale kvůli tomu nevzniká.

Foto: Václav Šálek , ČTK

Cestující ve vestibulu břeclavského nádraží po začátku stávky

Článek

Mnozí zřejmě vůbec do práce nešli, nebo se rozhodli použít kolo, a ne auta. Nepotvrdily se proto ani obavy, že silnice ucpou auta.

Paradoxně se podle dopravců méně využívají i běžné autobusové spoje. Lidé se asi báli, že budou přeplněné, nebo budou ucpané silnice. Měli i strach, že v cílových městech se nedostanou tam, kam potřebují. Ani o MHD tak není ve městech, kde se stávkuje, nezvladatelný zájem.

Situace v Brně byla časně ráno bezproblémová. Nezvyklý klid panoval na hlavním vlakovém nádraží. Místo příjezdů prvních vlaků a hlášení rozhlasu tak prázdnou odjezdovou halou zní jen kroky několika nešťastníků, kteří se o stávce nedozvěděli. U cedule s nápisem „Stávka“ postávali bezradně tři cizinci z Anglie.

Z neobvyklého klidu tak mělo radost jen několik bezdomovců, kteří mohli v klidu podřimovat na opuštěných lavicích.

Klid je zatím i na autobusovém nádraží Zvonařka, kam ale autobusy v pravidelných intervalech přijíždí.

V Brně do omezeného provozu od 5 do 10 hodiny vyjelo 158 vozidel. „Bylo vypraveno 77 tramvají, 39 trolejbusů a 42 autobusů. Na ranní směnu přitom za normálního provozu přijde 560 řidičů. Za celý den při normálním provozu vypravíme 960 služeb,“ řekla Právu mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Tramvaje a autobusy okolo šesté hodiny jezdily takřka prázdné. Kdyby se v rádiu neobjevoval každých pár minut další a další vstup hovořící o stávce, v ulicích Brna by o protestu alespoň podle frekvence ranní dopravy nikdo nevěděl. Před hlavním nádražím se střídaly běžné tramvajové i autobusové spoje doplněné navíc posilovými autobusy. Také linky na okrajích města s přestupními terminály z integrovaného dopravního systému jely zcela bez problémů. V ulicích je také mnohem méně aut než obvykle.

Městská - jindy zpoplatněná - parkoviště zela o půl šesté ještě prázdnotou stejně jako náhradní parkovací plochy.

V Ostravě se stávkuje jen symbolicky

V Moravskoslezském kraji zasáhla stávka nejvíce město Havířov a obyvatele Bruntálska a Krnovska. V Havířově z ranní směny řidičů nevyjelo 80 z nich, pouze 11 šoférů zajišťuje páteřní linky. Na Bruntálsku večtvrtek vyjely pouze 4 autobusy.

„Obvykle denně přitom jezdí kolem 75 autobusů a to i včetně městské dopravy v Bruntále a Krnově. Zástupce soukromé dopravní společnosti Veolia, jejíž řidiči právě stávkují, nám sdělil, že situace je docela klidná, nesetkávají se s rozhořčením lidí,“ uvedl bruntálský mluvčí Jiří Ondrášek.

V Havířově stávkují řidiči ČSAD, lidem se ale snažili situaci usnadnit. „Snažili jsme se co nejvíce zajistit to, aby lidé neměli problémy dostat se do práce a děti do školy. Někteří řidiči v době ranní špičky stávku přerušili a rozvezli děti do školy a také zaměstnance zdejších společností jako je Hyundai, ArcelorMittal. Neměli jsme důvod je nerozvést, jelikož jejich kolegové vyrazili podpořit stávku, a tedy i nás, přímo do Prahy,“ sdělil Právu šéf havířovských odborářů Ján Hlobík.

„Nadzvedly nás výroky prezidenta i premiéra, že jsme lůza, to nás skutečně zvedlo ze židle,“ přiznal Hlobík.

Zhruba dvě stovky odborářů převážně z hutních a strojírenských firem prošly ráno Ostravou z náměstí Svatopluka Čecha v Přívoze na hlavní vlakové nádraží. „Rozhodli jsme se tímto způsobem podpořit stávkující dopraváky,“ řekl Právu odborový předák ocelárny ArcelorMittal Ostrava Roman Bečica. Během pochodu odboráři provolávali hesla, nesli transparenty např. „Makat, makat, makat, zemřít“, „Do důchodu z hrobu“ a další. Na hlavním vlakovém nádraží pak podepisovali petiční archy na podporu stávky.

Řidiči ostravské městské hromadné dopravy se k celostátní stávce dopraváků připojili pouze symbolicky, protože už před nedávnem několik dní stávkovali za zvýšení svých platů a nechtěli svému zaměstnavateli způsobit další škody. Do tramvají, autobusů a trolejbusů usedli ve výstražných vestách a čelní skla dopravních prostředků oblepili informačními letáky.

Jeden plný autobus odborářů vyjel demonstrovat do Prahy, další řidiči se přidali k průvodu dvou stovek odborářů.

V Olomouci bylo nádraží bez života, autobusy a tramvaje jezdí

Prakticky mrtvé bylo v pět hodin ráno hlavní nádraží v Olomouci. Prázdná byla nástupiště, nikdo se nepohyboval ani okolo tam stojících vlaků, prázdný byl i vestibul. Výjimkou byli jen hlídkující policisté a jeden železničář. „S kolegy sympatizuji, ale sám nestávkuji. Jsem normálně v práci, přičemž mojí povinností nyní je směrovat lidi k autobusům, které jezdí jako náhrada místo vlaků. Zatím ale tady nikdo není,“ řekl Právu Leoš Nasjan.

Před nádražím na parkovišti postávala u svých vozidel jen parta taxikářů. „V tuto dobu tady bývají už davy lidí. Přicházejí z vlaků a rozvážet se nechávají všude možně po městě. Teď je tu ale pusto. Kšefty nejsou žádné. Stávka nás dnes o ně připravila,“ svěřil se jeden z nich.

Paradoxně méně lidí než obvykle využívalo autobusových linek největšího dopravce v Olomouckém kraji firmy Veolia Transport (její zaměstnanci nestávkovali). „Myslel jsem, že dnes bude narváno. Běžně totiž mívám plný autobus. Jelo však jen asi dvacet lidí. Někteří si zřejmě vzali volno, jiní možná zase nevěřili, že my pojedeme,“ řekl Právu řidič Leonid Vlasák, který jezdí na lince Loučka – Olomouc a zpět.

„V pět ráno to tady vypadalo jako každý den. Stejní klienti, ve stejném počtu. Teď je tu ale mrtvo. Autobusy jsou poloprázdné, lidi téměř nejezdí,“ potvrdila Vlasákova slova trafikantka z olomouckého autobusového nádraží Věra Rybová.

Foto: Miloslav Hradil, Právo

V Olomouci vyjely čtyři nejdůležitější tramvajové linky

Jezdí i hromadná doprava. „Je to tady stejné, jako každý den. Stejní zákazníci a v obvyklém počtu. Já osobně jsem sice raději do práce jela s řidičem, který tu pracuje, ale bylo to zbytečné, protože tramvaje jezdí. Je prostě vše v normálu,“ tvrdila také.

Nádraží Českých drah v Přerově bylo až na několik zevlující lidí kolem páté hodiny ráno prázdné. Že železniční doprava nefunguje, upozorňovalo oznámení o stávce vylepené na všech dveřích i pokladnách. „Nikam jsem nechtěla jet, jen tu čekám. Jdu do práce,“ poznamenala asi čtyřicetiletá žena ve vylidněném vestibulu.

Podle pracovníka ostrahy přerovského nádraží vyjely hned ráno dva náhradní autobusy do Olomouce. Vypravení spojů ale nebylo avizováno.

O to větší ruch byl na sousedním autobusovém nádraží, kde skupiny lidí čekaly na dálkové spoje. V Přerově je ve čtvrtek normálně provozu městská hromadná doprava.

Na Zlínsku autobusy jezdí

Ve Zlíně jezdí městská hromadná doprava bez omezení. Na vozech MHD jen odboráři umístili nápisy „Podporujeme stávku“. Dispečeři přijímají co tři minuty telefonické hovory, v nichž se obyvatelé krajského města ubezpečují, zda jejich spoj určitě jede. MHD jezdí ve Zlínském kraji bez omezení také ve všech ostatních městech - Vsetíně, Valašském Meziříčí, Uherském Hradišti a v Kroměříži.

V Pardubickém a Královéhradeckém kraji funguje náhradní doprava

Před šestou hodinou ranní je na pardubickém nádraží podstatně méně cestujících než obvykle. Náhradní autobusová doprava v Pardubickém kraji obsluhuje alespoň část tratí, především ve východní části regionu. Podle informací ředitele krajského centra Českých drah Michala Štěpána se podařilo zajistit náhradu autobusy na tratích mezi Moravskou Třebovou a Českou Třebovou i mezi Českou Třebovou a Lanškrounem a na trase Pardubice - Chrudim a Pardubice - Hradec Králové.

Foto: Zdeněk Seiner, Právo

Pokladní na nádraží v Pardubicích sedí na svém místě pod oznámením o stávce.

Ticho a nezvyklé prázdno panovalo o půl šesté ráno na královéhradeckém železničním nádraží. České dráhy sice připravily několik tras autobusové náhradní dopravy, ovšem jak Právu potvrdila řidička autobusu jezdícího na trase Hradec Králové - Pardubice, žádný cestující ho v první hodině provozu nevyužil. Obdobně tomu bylo i s autobusy na dalších směrech.

„Myslím, že lidi ani nevědí, že budou nějaké autobusy jezdit, tak si dopravu zařídili jinak,“ míní jeden z Hradčanů, který si přišel na nádraží do obchodu koupit snídani. V Královéhradeckém kraji se ke stávce připojili pouze železničáři.

Vysočinu stávka odborářů příliš nezasáhla. Nejezdí jen vlaky a autobusy zajíždějící k nádražím vezou méně pasažérů.

Situaci sledují podle krajské tiskové mluvčí Dany Čírtkové policisté: „Hlavním smyslem všech opatření bude zajistit průjezdnost silnic, a to zejména dálnice D1 a všech silnic I. tříd na území kraje, neboť se předpokládá, že zde v souvislosti se stávkou na železnici bude během čtvrtku zvýšený provoz,“

V Ústí jsou spoje poloprázdné

V Ústí nad Labem panuje klid, zastávky jsou poloprázdné, ale hustota silniční dopravy roste. Krátké kolony se tvoří například na křižovatce pod Mariánskou skálou. Žádné komplikace ale nenastaly. Vedení dopravního podniku se podařilo přesvědčit řadu řidičů, aby nastoupili do práce, takže podle krizového plánu mohla více než polovina spojů.

„Všechny autobusové a trolejbusové linky, které měly být dnes vypraveny, jsou na svých trasách. Navíc jsou vypraveny autobusové linky číslo 2, 7 a 18,“ informovalo vedení ústeckého dopravního podniku.

„Myslím, že je tu méně lidí, než bývá v běžný den obvyklé, zastávky jsou nyní poloprázdné,“ řekl městský strážník u autobusového nádraží. Někteří lidé vstávali dříve, ráno byli překvapeni, jak hladce se do centra Ústí dostali. „Domluvili jsme se se známými a jeli dnes společně autem, mohli jsme jít ale klidně na autobus,“ řekla asi 40letá žena pracující v centru města.

Foto: Aleš Pelikán, Právo

MHD v Ústí nad Labem jezdí podle krizového plánu.

Nejezdí žádné vlaky. Na nádraží v prodejně jízdenek je pracovník Českých drah, jízdenky ale neprodává. „Jsem tu za stávkující, všichni jsme na pracovištích. Stávkovat se mělo už dávno, myslím, že stávek bude víc,“ řekl Právu. Kraj ale zajistil náhradní dopravu z Ústí do Lovosic a do Mostu.

Náhradní autobusy ale využilo minimum cestujících. „Jedu do Teplic do práce a vypadá to dobře,“ řekl mladý muž, který odjel v autobuse krátce před pátou ranní sám.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Vietnamská žena se marně snažila koupit v Plzni lístek na vlak

Chomutovské vlakové nádraží zelo ve čtvrtek ráno prázdnotou. Jediným cestujícím byla Vietnamka, která nedokázala přečíst informaci o stávce a odevzdaně čekala na vlak, který nepřijížděl. Když pochopila, že nic nepojede, odešla. Hala zůstala úplně prázdná, okénka byla zavřená, dveře na perón zamčené.

Ani autobusové nádraží nevykazovalo větší ruch než obvykle. Lidé viditelně nespoléhali na nejistou veřejnou dopravu a k cestě do zaměstnání využili alternativu - osobní auta. MHD v Chomutově jezdilo podle jízdního řádu, zaměstnanci se ke stávce aktivně nepřipojili.

Situace ve Středočeském kraji

Autobusy soukromých dopravců ze středních Čech do hlavního města zatím jezdí bez omezení. Někteří řidiči jedoucí z Kladna už ale hlásí houstnoucí provoz v Praze, což je ale dopoledne běžné.

„Spoje, které jely brzy ráno, se v pohodě dostaly na cílové stanice, ale teď už to začíná být trochu ucpané. Jezdíme z Kladenska do Dejvic, na Hradčanskou a na Zličín. Nejhorší to je podle prvních informací na Evropské a Milady Horákové,“ řekl Právu ředitel ČSAD Kladno Luděk Landa.

Pokud se ale bude provoz víc a víc komplikovat, nebudou dopravci do Prahy zajíždět.

„Jezdili bychom alespoň do Šárky nebo na Bílou Horu ke stanicím tramvají, ale kdyby to vypadalo, že se nedostaneme ani tam a měli by cestující zůstávat viset s autobusem v koloně před Prahou, tak bychom autobusy přestali posílat,“ dodal Landa.

Na mladoboleslavském hlavním nádraží je nezvyklý klid. Tu a tam se objeví pracovníci drah, ale oblečení v civilu, prázdné je okénko u výdeje jízdenek a o stávce svědčí několik cedulí včetně tabule s odjezdy vlaků. Na ní svítí u všech spojů nápis „vlak nejede - stávka“.

Marně čekal na příjezd svého kamaráda vlakem asi desetiletý chlapec na mladoboleslavském nádraží. „Vy nemáte doma rádio?“ zeptal se ho jeden ze stávkujících nádražáků, když se hoch snažil dopátrat, proč je na nádraží nezvykle prázdno. Po marném čekání na kamaráda odjel do školy linkou mladoboleslavské MHD, která nestávkuje.

Zájem o dopravu na Karlovarsku klesl

Karlovarské horní nádraží zelo kvůli stávce od půlnoci prázdnotou. „K ránu přišli pouze tři cestující, kteří se dotazovali na náhradní autobusovou dopravu do Nejdku, která jezdí kvůli rekonstrukci tratě už několik týdnů,“ uvedla pokladní na horním nádraží.

„Nikdo nejde,“ krčil rameny výpravčí karlovarského horního nádraží, když stál v 7:04 před prázdným autobusem náhradní vlakové dopravy do Nejdku. „Lidi jsou zmatení a neví, že to jezdí, i když je stávka,“ vysvětloval mu řidič autobusu.

Smůlu měl pouze Tibor Kováč z Prahy. „Přijel jsem z Prahy vlakem před půlnocí, ale vystoupil jsem, abych se zastavil v Karlových Varech u bratra,“ uvedl Kováč. Když se po šesté hodině ráno vrátil na horní karlovarské vlakové nádraží, byl zklamaný, že jeho vlak do Chebu nejede. O stávce prý nevěděl. „Jízdenku mi neproplatili, protože mi mezitím prý propadla. Platila jen ve středu,“ konstatoval. Vydal se proto na dolní autobusové nádraží, že bude dál pokračovat linkovým autobusem. „Potřebuji být v Chebu dopoledne, protože mám domluvenou schůzku se sociální kurátorkou. Jenže autobus jede až před polednem, takže to nestihnu,“ krčil nešťastně rameny.

Jindy před karlovarským horním nádražím stojící celá řada taxikářů se ve čtvrtek zúžila na dvě vozidla. „Jsem tady jen proto, že jsem přivezl ze Sokolova do Karlových Varů manželku do práce. Jinak bych se na to dneska vykašlal,“ uvedl jeden z nich.

Linkové autobusy a spoje MHD totiž jezdily. Mezi cestujícími ale klesl zájem i o linkové spoje. „Podívejte se na autobus do Prahy,“ ukazoval dispečer autobusové přepravy na karlovarském dolním nádraží. „Jindy bývá spoj plný a dnes jede jen hrstka cestujících. Lidé se bojí jet do Prahy, kde doprava nefunguje vůbec. Ve srovnání s normálním dnem ubylo 15 až 20% cestujících,“ dodal.

V Tachově zajišťují dopravní spojení autobusy, z Plané vypravila plzeňská společnost ČSAD autobusy další spoj do Stříbra s odjezdem v 6,40 hodin, ten byl ale stejně jako pravidelný spoj ve stejném směru do Černošína prázdný, nakonec s ním odcestovala jediná cestující směřující na Plzeň. Pokladní v kase nádraží ČD v Plané potvrdila, že od rána nepřišel žádný cestující. Nádraží je na jinak frekventované trati Plzeň - Cheb.

Bez komplikací bylo i mezikrajové spojení do Mariánských Lázní na Karlovarsku, které využívají především studenti středních škol. Desítku cestujících nabral v Tachově pravidelný autobusový spoj v 7:43 hodin.

V Českých Budějovicích funguje od časného ráno městská hromadná doprava bez problémů. Autobusy i trolejbusy jezdí podle jízdního řádu, pouze na čelním skle vylepili odboráři malý plakát se slovem stávka, symbolizující podporu železničářům a dopravákům v dalších městech. Bez komplikací cestují od rána i lidé ze zdejšího autobusového nádraží. Jen u některých linek, například do Třeboně, kde zejména studenti využívají ranních vlaků, byla při nástupu do větší tlačenice než obvykle.

V Táboře místo vlaků vyjely autobusové posily, jezdí ale prázdné. Řidiči linkových  autobusů říkají, že o oni mají méně cestujících.

Reklama

Výběr článků

Načítám