"I když v tuto chvíli ještě probíhají jednání, kterých já se momentálně neúčastním, tak já osobně jsem přesvědčen o tom, že metro nepojede, že ta stávka bude v plném rozsahu," prohlásil Svoboda.

Podle něj jsou strojvůdci metra přesvědčeni o důvodnosti stávky zhruba stejnou měrou jako strojvůdci vlaků. "A vlaky nevyjely vůbec," dodal.

Odpoledne se zastaví tramvaje

Odbory ovšem avizují, že také povrchová doprava v hlavním městě odpoledne odpadne. Na odpolední směnu přijdou podle nich jen tři řidiči, a tramvaje se v metropoli tudíž zastaví.

„Stávkový výbor odboru DPP upozorňuje veřejnost, že po 15:00 klekne povrchová doprava. Všichni stávkokazové včetně managementu řídícího pár tramvají budou muset ukončit směnu. Na odpolední se přihlásili zatím tři řidiči,“ uvedl Luboš Olejár, šéf Stávkového výboru odboru DPP.

Vyzval zároveň úřad práce a pracovní inspektorát, aby během dne kontrolovaly dodržování pracovní doby a povinné doby odpočinku u řidičů.

Ředitel Dopravního podniku Praha Martin Dvořák naproti tomu uvedl, že situace v povrchové dopravě by měla zůstat stejná jako dopoledne.

Konflikty ve vokovické vozovně

Stávka jinak probíhá vesměs v poklidném duchu. Konflikty nastaly pouze ve vozovnách v Motole a ve Vokovicích, kde stávkující blokovali a nechtěli pustit na trať kolegy, kteří se k protestu nepřipojili a měli v plánu vyjet.

Během dopoledne se objevily zprávy z vozoven tramvají, hovořící o útocích stávkujících zaměstnanců dopravních podniků na kolegy, kteří nasedají do souprav a vyjíždějí z depa. Stávkující v jednotných tričkách dokonce vytvářeli uličky hanby a doprovázeli pracující řidiče až do kabiny vozu pokřiky a nadávkami.

„Mohu opravdu potvrdit, že uličky hanby vznikají nejen ve vozovně Motol ale i v ostatních depech. Stávkující zaměstnanci slovně uráží zaměstnance, kteří normálně pracují nebo nastupují na jednotlivé směny,“ řekla Právu Martina Neckářová z tiskového oddělení DPP.

To potvrdili i primátor Svoboda a šéf dopravního podniku Martin Dvořák. Stávkující svým kolegům spílali, hrozili násilím a natáčeli si je na mobilní telefony. Věc se nakonec vyřešila domluvou. Dvořák uvedl, že se bude celou záležitostí zabývat.

„Vedení Dopravního podniku Praha a odborové organizace DPP dne 14. června 2011 podepsali dohodu. V bodě č. tři je uvedeno, že každý zaměstnanec DPP má právo stávkovat. Zaměstnanci, kteří se nechtějí zapojit do stávky, mají právo pracovat. Obě strany budou tato práva dodržovat, avšak ze strany odborových organizací DPP dochází k porušení dohody,“ připomněla Neckářová.

Metro nejede

Do práce nenastoupili strojvůdci metra. Podle Svobody se vedení dopravního podniku i nyní snaží s odboráři domluvit alespoň na částečném provozu. „Jednání probíhají, ale odpověď na otázku, zda se metro rozjede a kdy, dát nedovedu. Optimistická úvaha je, že by mohlo jezdit odpoledne,“ řekl Svoboda.

„V tuto chvíli se metro ani na jedné trase rozjet nemůže,“ konstatoval jeho náměstek Karel Březina (ČSSD). Obnovení provozu metra nemá podle Svobody v rukou ani Praha, ani dopravní podnik, ale odboráři.

„ K tomu, abychom mohli nechat metro jezdit, potřebujeme, aby pracovalo minimálně 30 až 40 procent jeho řidičů. Jinak by byl provoz tak řídký, že by to znamenalo komplikace na nástupištích,“ řekl primátor. Pokud by metro mělo třeba 20 minutový interval, nedal by se ve stanicích zvládnout nápor cestujících.

Podle Svobody je pro odboráře důležité, aby metro nejezdilo ráno, a odpoledne už to tak zásadní být nemusí. Přijít do práce by měla také druhá směna. „Nástupy na metru jsou průběžné, není to jednorázová záležitost,“ uvedl Březina. Pakliže bude lidí dost, metro se rozjede.

DP předpokládal, že metro pojede

Primátor odmítl, že by vedení města podcenilo situaci. „Rozhodování člověka je neobyčejně složité a v okamžiku, kdy se člověk rozhoduje ve skupině, je to nepředpověditelné. Píše se to ve všech učebnicích psychologie,“ poznamenal primátor. Podle Svobody Praha nikdy explicitně neřekla, že metro pojede.

Generální ředitel DP Martin Dvořák však zpochybňoval údaje odborářů, podle nichž nemělo nastoupit až 95 % strojvůdců. Směny jsou jen v tzv. dozorčích stanicích, vestibuly však zůstávají zavřené.

Svoboda to v pět hodin ráno viděl u stanice Želivského. „U dveří seděli dva bezdomovci, jinak tam nebyl nikdo,“ popsal Svoboda ranní situaci.