Poslanci se tímto zákonem chtějí vypořádat s obecně rozšířenou praxí, kdy se řidiči na policii odvolávají na jiný zákon, který zaručuje, že nemusí sdělit policistům totožnost pachatele, pokud se jedná o rodinného příslušníka či jinak blízkou osobu. Pokud policie nemá důkaz o tom, kdo automobil při přestupku řídil, nemůže v drtivé většině případů na viníka ukázat.

Pokud zákon projde Senátem a podpis připojí i prezident Václav Klaus, ponese odpovědnost provozovatel za přestupky spáchané v jeho autě.

Provozovatel automobilu bude muset zajistit, aby řidič, který automobil používá, dodržoval předpisy. Pokud tak neučiní, spáchá správní delikt, za který by mohl dostat až desetitisícovou pokutu. Její výše má být závislá na druhu přestupku, který řidič vozem spáchal. Sankce pro provozovatele bude bez trestních bodů.

Přestupek řidiče, na který se bude odpovědnost vztahovat, bude muset zjistit automatický radar, nebo když půjde o přestupek nepovoleného zastavení. Úřady provozovatele podle předlohy potrestají v případě, že se jim nepodaří řidiče zjistit. Provozovatel by však za přestupek nebyl zodpovědný v případě, že prokáže, že mu byl automobil před spácháním přestupku odcizen, nebo jej převádí na někoho jiného.

Na silný motocykl jen zkušení  

Novela silničního zákona počítá také s tím, že na silné vozy budou moci sednout pouze lidé starší 24 let věku. Výjimku by mohli mít motocyklisté, kteří mají již dvouletou zkušenost s řízením slabších strojů. Ti by mohli o vydání řidičského průkazu požádat již ve 20 letech. Cílem novely je zvýšit bezpečnost na českých silnicích.

Na fakt, že mladí lidé si nyní jen krátce po získání řidičského oprávnění pořídí silnou motorku, kterou zvládají jen s obtížemi, podle něj upozorňují i samotné autoškoly.

Bývalý ministr dopravy Vít Bárta (VV), z jehož dílny novela pochází, návrh odůvodnil tím, že motocykl je větší zbraň než auto.

Osmdesát motorkářů nedojelo do cíle

Změna by se měla týkat strojů s výkonem nad 35 kilowattů. U motocyklů do 35 kilowattů se věková hranice pro získání oprávnění posune ze 17 na 18 let. Řízení malých motocyklů s nejvyšší dosažitelnou rychlostí 45 kilometrů ponechává návrh ministerstva na dosavadní hranici 15 let. Také motocykly do maximálního výkonu 11 kilowattů bude možné řídit nadále od 16 let.

Celkem loni našlo na silnicích podle policejních statistik smrt 80 motorkářů na silných strojích, z nichž devět si na vyjížďku nevzalo přilbu. Pro porovnání na malých motocyklech zemřeli za loňský rok tři motorkáři, na mopedech čtyři, z nichž přilbu neměl jeden.

Kontrola počtu řidičáků

Dalším významným bodem je zamezení takzvané „řidičákové turistiky“. Napříště již nemá být možné, aby občané Evropské unie měli více řidičských průkazů. České úřady budou od příštího roku kontrolovat, jestli už žadatel nějaký řidičák nemá, nebo zda mu řidičské oprávnění neodejmuly úřady jiného členského státu EU.