Koně čeká náročný, téměř sedmnáctihodinový let.

Převoz bude podle Bobka mimořádně náročný. "Je k němu nutné přistupovat s respektem a opatrností," řekl Bobek. Největší nebezpečí koním hrozí, pokud se v boxech například splaší. Mohli by se tak zranit. V minulosti při mezinárodní přepravě koní docházelo i k úhynům. Příchod čtveřice mladých a geneticky odlišných koní z Prahy je však pro pokračování populace v rezervaci zásadní. "Snažíme se eliminovat všechna možná rizika," doplnil ředitel.

Ve volné přírodě byl kůň Převalského - poslední divoký kůň vůbec - vyhuben před čtyřiceti lety. Přežil pouze v lidské péči, Zoo Praha na tom má velký podíl, od roku 1959 vede i celosvětovou plemennou knihu tohoto druhu.

Koně v přepravních boxech v letadle na pražské Ruzyni

Koně v přepravních boxech v letadle v pražských Kbelích

FOTO: Petr Horník, Právo

Zvířata oživí nejmenší ze tří populací koně Převalského v Mongolsku. Stádo žijící v rezervaci Khomiin Tal čítá jen 24 jedinců, z nichž pět se narodilo tam. Zbytek dopravili do Mongolska Francouzi před šesti lety.

Do Mongolska v úterý odletěl tříletý hřebec Matyáš narozený ve Slatiňanech, o rok starší klisna Lima též ze Slatiňan, Kordula narozená v roce 2006 v Praze a stejně stará klisna Cassovia z košické zoologické zahrady. Před odletem ošetřovatelé umístili čtveřici do aklimatizační stanice v Dolním Dobřejově. Tam si koně zvykali na větší prostory a učili se chodit do dvorů, kde byli v úterý dopoledne naloženi do beden.

Nakládání koní Převalského do letadla

Nakládání koní Převalského do letadla

FOTO: Petr Horník, Právo

V bednách putovala zvířata do Kbel, kde byla pod dohledem veterinářů naložena do letadla. Také po celou dobu letu, který je naplánován s mezipřistáními v Kazani a Novosibirsku, bude u zvířat veterinář a kurátor chovu. Díky otvorům v bednách bude možné koně během cesty krmit. Po přistání v Mongolsku, které je plánováno na zhruba 09:00 SELČ, bude zvířata ještě čekat jízda terénním vozem do rezervace vzdálené 250 kilometrů. Z toho posledních 50 kilometrů už bude v členitém terénu s písečnými přesypy. V Khomiin Talu pak stráví nějaký čas v karanténě.

Převoz koní vyvolal další diskusi o transportních letounech CASA, které armáda pro let do Mongolska poskytla. Vojenské letouny měly být původně nasazeny v Afghánistánu. Armáda ale jejich provoz musela několikrát dočasně pozastavit, protože vykazovaly technické nedostatky. Poslední vojskové zkoušky navíc zjistily závady na ochranném systému letounů, který je pro nasazení v misi zcela zásadní. O dalším osudu letounů ve výzbroji české armády se nyní jedná.

Náčelník Generálního štábu AČR Vlastimil Picek s šéfem pražské zoo Miroslavem Bobkem

Náčelník Generálního štábu AČR Vlastimil Picek s šéfem pražské zoo Miroslavem Bobkem

FOTO: Petr Horník, Právo

Nákup letadel CASA byl podle odborníků i médií podezřelý. Zakázku za 132 miliónů eur (téměř 3,5 miliardy korun) získala firma Omnipol bez výběrového řízení.

Do kritiky nákupu španělských transportních letadel se v úterý opětovně pustila opoziční ČSSD. Stínový ministr obrany Petr Hulinský (ČSSD) ironicky poznamenal, že přepravou koní letouny za téměř čtyři miliardy konečně nalezly své uplatnění. "Teď nezbývá než doufat, že koně Převalského neskončí kvůli problémům s chybnou navigací úplně někde jinde než v Mongolsku," uvedl Hulinský v tiskové zprávě.