Předáci jiných odborových svazů se ale o účasti na mimořádné schůzce s vládou a zaměstnavateli ještě radí. Pokud se podle ministra práce Jaromíra Drábka (TOP 09) odbory nechtějí k jednání o reformách dostavit, potvrzují, že je jejich stávka "přehlídkou politické síly".

Dopravní odboráři vyhlásili na protest proti vládním reformám stávku v dopravě na čtvrtek. Pořádá ji Koalice dopravních odborových svazů (KDOS). Odborové centrály - ČMKOS a Asociace samostatných odborů - ji podporují.

Premiér Petr Nečas (ODS) v pondělí odborům vzkázal, aby se vrátily k jednacímu stolu. Jejich stávku označil za politickou. Zdůraznil, že kabinet je připraven o reformách jednat, ale neustoupí od nich.

Nečas mluvil se Zavadilem, na termínu se neshodli

Poté, co si Nečas v úterý před médii postěžoval, že šéfem ČMKOS Jaroslav Zavadil nebere telefon, nakonec se s odborovým předákem přeci jen spojil. Zavadil je v Ženevě na konferenci Mezinárodní organizace práce, které si odbory chtějí na postup vlády a sociální dialog v Česku stěžovat.

Na termínu se prý předák s předsedou vlády nedohodli. Zavadil nabízel k jednání čtvrtek, pátek či sobotu. ČMKOS na přítomnosti svého předsedy na tripartitě trvá. Nelíbí se jí navíc způsob svolání jednání. Odboráři navíc nesouhlasí se způsobem svolání zasedání. "Je v rozporu s jednacím řádem rady hospodářské a sociální dohody (tripartity)," uvedl Středula. Podle něj se na jednání musí shodnout všechny strany.

Podle ministra dopravy Radka Šmerdy by se tripartita měla sejít ve středu v 9:00, tedy ještě před stávkou. Premiér svolal mimořádnou tripartitu kvůli daňové, zdravotnické, důchodové a sociální reformě. Dalším bodem jednání je stávka.

Šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša řekl, že se o svolaném jednání tripartity dozvěděl dnes odpoledne na schůzce s ministrem dopravy. Jednali na ní o zajištění dopravy po stávce.

Čtěte také:
Metro zastavíme na téměř 30 hodin, vyhlásili odboráři
Stávka bude stát 302 miliónů, tvrdí ministerstvo dopravy
Škody způsobené stávkou pojišťovny neproplatí
Skupina na Facebooku chystá odvetu: nevystoupí z metra
Taxíky budou ve čtvrtek v pohotovosti, bojí se jen zablokovaných ulic
Ministerstvo chce stávku využít k opravě kolejí  
Některé státy EU jsou ke stávkám benevolentní

Odbory těžce nesou fakt, že jim soud zakázal zahájit stávku již v pondělí. Předběžné opatření pokládají za sporné i právní experti. [celá zpráva]

Nejvíce však odborářům vadí způsob, jakým se o zákazu dověděli. Například šéf odborů KOVO Josef Středula se zlobil, že si vláda pozvala odbory v noci k jednání, kde jim předala soudní rozhodnutí. „Záleží také na tom, jak seriózní je ten partner. Kdyby si vás takto pozval soused na návštěvu a předal vám tam obsílku, tak ho asi zakopete tři metry pod zem,“ řekl ráno v Radiožurnálu Středula.

Sobotka: Hledejte termín předčasných voleb

Vládní představitelé zase stále mluví o tom, že stávka je politická, nikoli odborářská. „Je tam velmi úzké propojení odborových bossů se sociálními demokraty. Nejsem tak naivní, abych si myslel, že odbory jednají samy za sebe,“ prohlásil odpoledne Nečas.

Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka už nepokládá situaci za únosnou a vyzval vládu, aby začala jednat o termínu předčasných voleb. Podle jeho vyjádření nezvládá Nečasův kabinet společenskou situaci. Při nejmenším by měl alespoň podat demisi ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09), který podle něj celý spor eskaloval. Sobotka rovněž poukázal na „ostudný způsob předání“ rozhodnutí soudu i na podivné konsekvence.

Lidem v nouzi pomůže 350 autobusů

Nečas se zatím snaží dojednat zmírnění dopadů stávky na občany. Po jednání s ministrem dopravy Radkem Šmerdou (nestr.) a vedením ČD, ČD Cargo, Správy železničních cest a Ředitelství silnic a dálnic uvedl, že hlavní prioritou je nyní zajistit co nejvíce bezpečnosti.

České dráhy najmou na dvě stovky autobusů a dalších až sto padesát autobusů a mikrobusů poskytne ministerstvo obrany. „Ani omylem to nenahradí dopravu ČD, jde jen o zlomeček, ale bude tu snaha to alespoň částečně řešit,“ řekl Nečas s tím, že autobusy mají pomoci lidem, kteří uvíznou v noci v nejedoucích spojích nebo lidem z „mikroregionů“, které nemají jiné než vlakové spojení s okolím.

Pomoci by měli představitelé krajů, kteří mají vytipovat, kde bude pomoc nejnutnější.