Hlavní obsah

Studenti si stěžují Dobešovi na maturity kvůli nejednoznačným otázkám

Právo, Marek Přibil, Jan Trojan

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha
Aktualizováno

S ostrou kritikou právě skončených státních maturit se obracejí studenti brněnského Gymnázia Matyáše Lercha na ministra školství Josefa Dobeše (VV). Otevřený dopis podepsalo jen do středečního poledne přes 4800 většinou studentů z celé republiky. Podepisují se také rodiče, pedagogové i psychologové.

Foto: Aleš Pelikán, Právo

Ilustrační foto

Článek

Autorkou textu otevřeného dopisu je studentka zmíněného gymnázia Dana Večerková se svým spolužákem.

Poukazují především na množství nejednoznačných a nesmyslných otázek v testu z českého jazyka a literatury. Lépe na tom byli podle autorů dopisu ti, kteří se nad otázkou příliš nebo vůbec nezamysleli, případně problematiku do hloubky neznali.

Studenti žádají ministra, aby byla znovu otevřena diskuze o nutnosti jednotných celostátních maturit, aby tato diskuze byla vedena především s odbornou veřejností a bylo znovu zváženo, zda nelze stanovených cílů dosáhnout vhodnějšími a efektivnějšími opatřeními. Žádají také kritickou analýzu letošních maturit. Jejich pokračování v letošní podobě označují jako nejhorší možnost.

Studenti: Chceme kritické posouzení

„Upozorňujeme, že pokud maturita zůstane v této podobě, může to vést k rapidnímu zhoršení kvality výuky a k demotivování studentů k zodpovědnému studiu,“ stojí v dopisu. Studenti jsou také velmi znepokojeni nemožností veřejné oponentury k jednotlivým úlohám ve všech testech.

„Domníváme se, že výchova a vzdělávání (tedy základní úkoly školství) by v demokratické společnosti měly mimo jiné vést ke kritickému myšlení a ke schopnosti vyjádřit svůj nesouhlas. A středoškolské vzdělání máme zakončit poslušným mlčením, přestože mnohé úlohy považují za sporné i odborníci?,“ stojí v dopisu.

V jeho závěru autoři žádají ministra, aby zvážil kompetence Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT), příspěvkové organizace řízené Dobešovým úřadem. „Ukazuje se, že CERMAT svoji základní úlohu nezvládlo,“ stojí v dopisu.

Gymnázium Matyáše Lercha v Brně má kapacitu 870 studentů. V dubnovém průzkumu Hospodářských novin bylo zařazeno do skupiny elitních středních škol v zemi.

Ministerstvo otázky měnit nebude

Ministerstvo školství kritizované maturitní otázky měnit nebude. „Vnímáme veškeré podněty, samozřejmě i kritické ze strany studentů. Rozhodně je neignorujeme. Maturitu se pokusíme zlidštit. Pan ministr chce již příští rok nastavit systém tak, aby ústní části předcházela písemná. Co se týká otázek, ty mají nějakou proceduru schvalování. Nejde o ad hoc otázky, proto je měnit nebudeme,“ řekla Právu mluvčí školství Lucie Kubovičová.

Přestože si naprostá většina studentů zvolila lehčí verzi maturit, očekává se, že na podzim si maturity zopakuje na 20 procent studentů. Ministr školství chce proto neúspěšným maturantům vyjednat podmíněné přijetí na vysoké školy.

Maturity se připravují 14 let, přišly celkem na 680 miliónů korun. V prvním roce se jich účastnilo téměř 99 000 studentů.

Reklama

Výběr článků

Načítám