Pražští radní minulý týden odsouhlasili zavedení bezplatného využívání pražské MHD pro děti do 15 let a seniory starší 65 let, přičemž dosud šlo o děti do 10 let a seniory starší 70 roků.

Aby však mohli využít bezplatného jízdného, musí si cestující nově pořídit kartu opencard. Na ni mají přitom nárok pouze obyvatelé Česka. Na kartu si následně musí nahrát aplikaci, která dokládá nárok na slevu.

TOP 09 pověřila tři právnické kanceláře analýzou tohoto nešvaru. Jejich posudky se podle pražského zastupitele Tomáše Hudečka (TOP 09) shodují a postup hlavního města označují za diskriminující vůči občanům Evropské unie. Evropské právo totiž zakazuje jakoukoli "diskriminaci na základě státní příslušnosti".

"Kdokoli může nyní přijít k Evropskému soudnímu dvoru a pravděpodobně uspěje," poznamenal Hudeček. Dokládá to podle něj precedent z poloviny 90. let ve Španělsku, kdy britský občan vyhrál při o bezplatné vstupné do místních muzeí. Lístky si nemuseli kupovat pouze Španělé a určité věkové skupiny. "Nevíme, co s tím teď dělat. Obrátíme se na koalici, jestli si problém uvědomuje," dodal Hudeček.

Březina: Opencard si mohou koupit i cizinci

S názorem TOP 09 nesouhlasí náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Karel Březina. Opencard si mohou podle něj pořídit všichni lidé bez ohledu na místo bydliště, tedy i cizinci. Zastupitelé TOP09 tak nemají pravdu a jejich informace z tiskové konference je spíše nedorozuměním, uvedl Březina.

„V praxi to znamená například to, že pětašedesátiletý cizinec přijede do Prahy, přes internet nebo na kontaktních místech si nechá vystavit osobní opencard a v předprodejním místě Dopravního podniku hlavního města Prahy si nahraje aplikaci jízdné zdarma. Poté již bude využívat bezplatně pražskou městskou hromadnou dopravu, stejně jako má nyní nárok na poloviční jízdné,“ vysvětlil Březina.

Opencard by museli mít i cizinci

Pokud by Praha soudní spor prohrála, musela by podle něj ze svého záměru ustoupit, anebo bude muset zpřístupnit bezplatné jízdné i pro obyvatele ostatních států EU. V takovém případě by se ale prý propadly dopravnímu podniku příjmy z tržeb více, než Praha předpokládá. V současné době počítá, že vybere asi o 240 milionů méně. Výpadek má částečně pokrýt zvýšení ceny jednorázových jízdenek.

Požadavek, aby měli cestující od deseti do 15 let a od 65 do 70 let opencard, magistrát v minulosti hájil možností lepší kontroly jízdenek cestujících nebo sledování počtu pasažérů. Podle náměstka primátora Karla Březiny (ČSSD) budou muset v budoucnosti využívat opencard všichni cestující v pražské hromadné dopravě, a to včetně dětí od šesti do deseti let.