Smrtelné nehody rozhýbaly dokonce ministerstvo dopravy jehož šéf Milan Šimonovský rozhodl o zákazu předjíždění na uvedeném úseku. "V pondělí 12. ledna ráno jsme dostali příkaz od ministra dopravy Milana Šimonovského, abychom hned v úterý na této části obchvatu osadili zmíněné značky," řekla Právu hlavní inženýrka stavby obchvatu Marie Nádvorníková z Ředitelství silnic a dálnic. "Až to umožní počasí, doděláme i plnou čáru," dodala. Hazardní předjíždění některých řidičů by tak mělo být od úterý minulostí. Nádvorníková v pondělí v odpoledních hodinách upřesnila, že práce na dvojité plné čáře budou zahájeny rovněž v úterý. Čára bude ve žluté barvě.

:. ANKETA
Myslíte si, že zákaz předjíždění zvýší bezpečnost provozu na dálničím obchvatu kolem Plzně? Hlasujte v anketě na konci článku.

Dopravní značky upozorňující na obousměrný provoz byly na nedokončeném obchvatu umístněny od samého počátku a značení celého obchvatu vyhovuje normám, ale už od první tragédie, kdy 29. prosince předjíždějící řidič zabil sebe i dva lidi v protijedoucím autě, narůstá tlak na jeho vylepšení. Jen den před druhou smrtelnou nehodou, tedy 9. ledna, byly kolem silnice ve větším počtu rozmístěné značky upozorňující na obousměrný provoz se zvýrazněným reflexním rámováním. Například plzeňská radnice to však považovala za nedostatečné a naléhala na zavedení právě zákazu předjíždění.

Oddělení pruhů mechanickými zábranami

Podle náměstka plzeňského primátora Miroslava Kalouse (ODS) by bylo nejúčinnější zákaz předjíždění zdůraznit mechanickými zábranami mezi oběma pruhy. "Anebo tam mít často hlídkující policisty," dodal. Koordinátor výstavby obchvatu Petr Otásek uvedl, že není jisté, zda je oddělení pruhů v takové délce vůbec technicky proveditelné. "Podle mého názoru a názoru odborníků to šířkové uspořádání umožňuje instalaci těch středových sloupků pouze při snížené rychlosti, která by byla snížena pod 60 km/hod. Myslím si, že tato instalace by průjezd obchvatem Plzně velmi znevýhodnila," řekl Českému rozhlasu ministr Šimonovský s tím, že by hrozilo, že řidiči budou opět jezdit přes Plzeň.

Nebezpečný úsek tvoří zhruba třetinu celkové dálky obchvatu a problémy by zde měly definitivně ustat v polovině tohoto roku, kdy má být tato část dálnice zprovozněná v plném profilu. "Jsem zvědavá, jak ho budou řidiči, zvláště ti v silných autech, dodržovat," podotkla Nádvorníková a připomněla, že v případě obou havárií bylo na vině nedodržování předpisů včetně překročení maximální rychlosti.