Nehod, jejichž příčinou byla závada na komunikaci, se podle policejních statistik letos v lednu stalo 107, v únoru 39 a v březnu 31, tedy dohromady 177. V prvním čtvrtletí loňska bylo takových nehod 137. Následky letošní tvrdé zimy jsou větší než v minulosti a oprava poničených silnic někde nebyla dosud dokončena.

"Po letošní zimě jednoznačně roste počet nehod, kterým je možné přičíst právě velmi špatný stav vozovek. Stav českých silnic je v řadě případů pro řidiče nebezpečný, protože je nutí doslova kličkovat mezi výtluky a méně se věnovat situaci na silnici," řekl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Přitom špatné silnice mohou za mnohem větší počet nehod. Vina se ale většinou svede na řidiče a formulaci, že nepřizpůsobil rychlost a způsob jízdy stavu vozovky.

Roztržené pneumatiky i poškozené nápravy

"Nejčastější poškození vozidel spojené se špatným stavem vozovek se týká prasknutí a roztržení pneumatik. Dále pak dochází k poškození zavěšení kol, případně spodních dílů vozu, jako jsou výfuková potrubí a podobně," dodal Sirota.

Video

Nový stroj na opravu silnic

V případě poškození vozidla na silnici je možné náhradu škody uplatnit z pojištění odpovědnosti správce komunikace. U dálnic či rychlostních komunikací je správcem Ředitelství silnic a dálnic ČR, u ostatních vozovek je možné se obrátit přímo na obec nebo příslušný úřad Správy a údržby silnic. Vymáhání financí na úhradu škod vzniklých na děravých silnicích však často končí u soudu. Alternativou je využití havarijní pojistky, která se na výmoly na silnicích vztahuje.