„Mám smíšené pocity. V českém jazyce mně překvapily otázky. Netýkaly se příliš děl, které jsem četla. Byly podle mého názoru až příliš obecné. Zato německý jazyk byl v pořádku, alespoň doufám. To ale uvidím, až mi řeknou výsledky,“ řekla Právu dopoledne studentka 6. N Bára Kubíková.

„Je to hodně o konverzaci a o diskuzi,“ přikyvoval další ze studentů ve druhém patře školy. „Také jsem čekal otázky na díla, autory, životopisy, letopočty, ale bylo to spíš taková diskuse o literatuře, člověk si musel dávat pozor, jak se vyjadřuje, aby to mělo hlavu a patu. Došlo mi, co profesoři mysleli, když říkali, abychom mluvili spisovně,“ dodal.

„Ze zkoušek zcela zmizela literární historie,“ potvrdil Právu pedagog Tomáš Malina.

Čerstvé zkušenosti spolužáků hltal další maturant Richard Schneedörfer, který chce jít po škole na medicínu. Na rozdíl od Báry před zkušební komisí ještě nebyl a nevěděl tedy, co ho čeká.

„Je to velká nejistota, nevím, do čeho jdu. Ale podle toho, co mi říkali, to není strašné. Je to hlavně o dialogu,“ poznamenal Richard. Jak vysvětlila zástupkyně ředitele Biskupského gymnázia Michaela Kudláčková, každý student si ve státní části ústní maturity vybere ke konverzaci se zkoušejícím jedno z 25 témat.

Studenty nyní čeká příprava na písemné části maturit, které proběhnou koncem května. „Učit se na ně budeme hned po těchto ústních. Tento systém mi příliš nevadí. Nelíbilo se mi ale, že se po nás chtějí velmi nekonkrétní věci,“ dodala Kubíková.

Nová podoba maturit prozkoušela i pedagogy, protože jim zvýšila administrativní povinnosti. „Je to velmi náročné na organizaci. Musíme koordinovat společnou státní maturitu s tou školní profilovou, což je daleko náročnější na čas. U nás nyní maturuje 123 žáků a zkoušíme od rána sedmi hodin do večera 18 hodin, a to až do pátku. Navíc jsme museli vytisknout 4800 papírů, loni to přitom bylo kolem jednoho tisíce,“ postěžoval si v závěru ředitel Biskupského gymnázia Zdeněk Dvořák.