Hlavní obsah

Cermat utrácel milióny za neefektivní propagaci maturit

Právo, Marek Přibil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nad šéfem Cermatu, ministerské organizace pro přípravu státních maturit, se stahují mračna. V pondělí se do Pavla Zeleného tvrdě opřelo samo školství kvůli mrhání finančními prostředky. Úřad ale zároveň sám přiznává, že zadal výrobu televizní reklamy ke státní maturitě bez výběrového řízení.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministr školství Josef Dobeš (vpravo) a šéf Cermatu Pavel Zelený

Článek

„Maturita měla naprosto špatně zacílenou a koncipovanou propagaci. Cermat utrácel milióny za letáky, semináře, tašky a další propagační předměty. Studenty ani jeden z těchto způsobů propagace nepřiměl k tomu, aby jakkoli změnili na státní maturitu názor,“ řekla v pondělí Právu mluvčí školství Lucie Kubovičová.

Úplné výdaje na komplexní informační podporu reformy maturitní zkoušky činily podle ní za období leden 2009 až leden 2011 celkem 10,6 miliónu korun.

Ministerstvo však nyní samo čelí problému. Nechalo si za statisíce a bez výběrového řízení vyrobit televizní spoty k maturitám. Přitom už za exministryně Miroslavy Kopicové stála TV reklama dva milióny.

„Kvůli neefektivnosti propagace Cermatu se ministerstvo rozhodlo, že změní způsob komunikace k tématu státních maturit. Z toho důvodu jsme se rozhodli kampaň postavit na známých osobnostech, které jsou právě ve věku maturantů a maturita je čeká. Tváří se stali fotbalista Václav Kadlec a zpěvačka Tereza Vágnerová,“ dodala Kubovičová.

„Klipy jsou úspěšné“

Spoty nechalo školství spolu s Cermatem natočit v říjnu 2010, stály 994 578 korun. „I díky klipům se nám podařilo změnit postoj studentů k maturitě. Zatímco před tím ji studenti většinou tvrdě bojkotovali a odmítali, i touto cestou se podařilo studenty přesvědčit, aby se zajímali nejen o negativa, ale aby vnímali i pozitivní aspekty státní maturity,“ hájí projekt Kubovičová.

Uvedla však, že vzhledem k časové tísni (na výrobu prý mělo školství dva týdny před maturitní generálkou), nebylo možné uskutečnit výběrové řízení na společnost, která by spoty natočila.

„Proto jsme oslovili tři firmy, které mají bohaté zkušenosti s výrobou podobných reklamních spotů, aby nám zaslaly své nabídky včetně ceny a časového harmonogramu zpracování. Jednalo se o firmy Luxor, Pragoart a Studio Mirage. Cenově si byly nabídky velice podobné, ale v poměru k omezeným časovým možnostem vyšla nejlépe společnost Luxor,“ vysvětlila Kubovičová.

Honoráře šly na charitu

Původní dohoda prý zněla, že spoty zaplatí Cermat z evropských peněz určených na propagaci maturit. „Opakovaně jsme o tom byli ujišťováni. Den před samotným natáčením jsme se ovšem od Cermatu dozvěděli, že vzhledem k administrativní náročnosti nelze spoty v tak krátké době uhradit z evropských peněz. Nezbývalo tedy než je zaplatit z rezerv ministerstva. Od Cermatu byl tento krok naprosto nezodpovědný a ministerstvo dostal do svízelné situace,“ upozorňuje Kubovičová.

Honoráře obou tváří kampaně státních maturit jsou čerpány z evropských peněz určených na propagaci maturit. Jedná se o částku 75 tisíc pro jednoho, oba tyto peníze věnovali na dobročinné účely.

Reklama

Výběr článků

Načítám