Hlavní obsah

Opravy silnic po letošní zimě přijdou na miliardy, ty ovšem nejsou

Právo, Josef Koukal

Na miliardy korun přijdou opravy výtluků v silnicích po letošní zimě. Jen Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které spravuje hlavní tahy, vyčíslilo škody na 3,2 miliardy korun, další miliardy budou potřebovat kraje na opravy silnic druhých a třetích tříd.

Foto: Profimedia.cz

K nejčastějším škodám způsobeným závadami na vozovce patří poškozené pneumatiky a kola. Ilustrační foto

Článek

Jenomže je nebude odkud vzít. „Letos kvůli ořezání všech rozpočtů jak na ministerstvu, tak na fondu dopravní infrastruktury i Ředitelství silnic a dálnic jsou všechny rezervní fondy přeškrtány a jedeme takzvaně na kost. Obáváme se, že krajům nebudeme umět pomoci,“ přiznal mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Kraje zatím škody na silnicích nevyčíslily, vyčkávají, až povolí mrazy, a definitivní odhady se očekávají v dubnu. „A to pro mnohé kraje zima ještě neskončila. V Praze to možná vypadá, že jaro je za dveřmi, ale vezměte si Krkonoše a další místa, která ještě leží hluboko pod sněhem,“ uvedl Ptačinský. Zimní období navíc pro správce silnic končí až 31. březnem.

Konkrétní odhad škod je zatím znám pouze od ŘSD, které spravuje rychlostní komunikace, tedy dálnice a silnice první třídy.

„Nyní jsme aktuálně připravili program oprav silnic I. třídy a dálnic po zimě, na které požadujeme částku 3,2 miliardy korun. Tyto opravy se už v jednotlivých krajích začínají soutěžit tak, abychom mohli začít s realizací hned, jak se rozjedou obalovny a budou vhodné klimatické podmínky, tedy na jaře,“ sdělila Právu mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Na uvedení komunikací do „velmi dobře sjízdného stavu“ by však ředitelství podle ní potřebovalo částku zhruba 9 miliard korun.

Stále zanedbanější

A to letošní zima nebyla podle ŘSD ani ministerstva dopravy nijak výjimečně krutá. Na silnicích se však projevila výrazněji, protože jejich opravy jsou dlouhodobě podhodnocené.

„Ty vozovky, u kterých jsou dlouhodobě odsouvány souvislé opravy a probíhá zde několik let jen údržba, zimou nejvíce trpí a v letošním roce je to skutečně velmi znát,“ podotkla Vápeníková.

Zejména méně významné asfaltky v menších obcích, které se stavěly od 50. do 70. let, podle Ptačinského koncem století začaly dosluhovat a jejich provoz dnes pokračuje v podstatě na dluh. Většina peněz z rozpočtu ministerstva dopravy šla v uplynulém období na výstavbu nových silnic a necelé tři miliardy, které měl po léta resort na údržbu, se tak distribuovaly na stále větší počet kilometrů komunikací.

„Do silnic by bylo třeba opět investovat a vrátit jim zpět kondici, aby ještě nějakou dobu sloužily. Proto jsme už na letošní rok zvedli peníze na necelé čtyři miliardy a v příštím roce počítáme se zhruba osmi až devíti miliardami korun,“ dodal Ptačinský.

Krajům podle něj nezbude, než požádat o pomoc vládu prostřednictvím ministerstva pro místní rozvoj.

„Takovou žádost bychom mohli zprostředkovat. Ovšem samotné ministerstvo ze svého rozpočtu krajům nepomůže. Nemáme ani žádný dotační program, který by byl určen na opravy silnic po zimě,“ řekla Právu mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jana Jabůrková.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám