Právě zde zemřeli v pondělí po čelní strážce dva lidé - čtyřiadvacetiletý Ital a o pět let starší muž z Prahy. Čech v místě obousměrného provozu předjížděl kolonu vozidel, nestačil se včas zařadit zpět do svého pruhu a srazil se s vozidlem italského řidiče, řekla policejní mluvčí Jolana Číhová.

Řidiči obou aut byli namístě mrtví, čtyřiadvacetiletou spolujezdkyni italského řidiče vymrštil náraz z auta. Cizinka utrpěla těžká zranění. Auta byla zcela zničená, části vozů byly doslova rozmetány po vozovce, motor jednoho vozu byl úplně mimo vrak, popsali ČTK místo nehody svědci. Jeden z vozů byl natolik zdemolovaný, že hasiči nedokázali v první chvíli určit ani jeho tovární značku. Policisté už dříve upozorňovali, že pokud zde nebude platit zákaz předjíždění, nebude se na smrtelné nehody dlouho čekat.

"Pondělní nehoda to jen potvrdila. Příslušní dálniční a dopravní znalci by měli urychleně zjednat nápravu, nebo tu bude docházet k masakrům. Vím, jací řidiči dnes sedají za volanty a v silném autě si myslí, že mohou všechno," řekl v úterý Právu jeden z plzeňských dopravních policistů.

Koordinátor se diví

Kritika policistů, že v inkriminovaném úseku není vyznačen zákaz předjíždění, však zaráží koordinátora výstavby obchvatu Petra Otáska. "O značení rozhodlo ministerstvo dopravy a spojů na základě projektu, ke kterému se vyjadřovala celá řada účastníků, samozřejmě včetně policie. A to od krajské správy až po ministerstvo vnitra," řekl Právu Otásek. "Několik dní před otevřením obchvatu celou trasu projížděla komise, v níž měli opět zastoupení policisté, a všichni konstatovali, že komunikace splňuje všechny požadavky," dodal Otásek s tím, že ráno po nehodě dotčené místo projížděl.

 "Je poměrně přehledné. Podle mého názoru zde mohlo dojít k čelnímu střetu jedině tak, že řidič jedoucí od Prahy nepostřehl po najetí na obchvat u Ejpovic, že se už nenachází na dálnici. Pokud za ty zhruba dva kilometry, než došlo k neštěstí, nepotkal v protisměru žádné auto a přehlédl značení o oboustranném provozu, mohl začít předjíždět, a když spatřil proti sobě za zatáčkou světla vozu, zřejmě se domníval, že toto auto jede po druhé polovině dálnice. To ale byl tragický omyl, protože ta je od Ejpovic průjezdná jen ve dvou pruzích."

Právě fakt, že řidiči už nejsou na dálnici, by měl být podle Otáska více zdůrazněn. "Ty značky tam jsou, přesně podle norem, ale doporučoval bych tam umístit ještě něco většího, co by řidiče skutečně praštilo do očí. Už jsme se předběžně dohodli s Ředitelstvím silnic a dálnic, že něco podobného zkusíme iniciovat," poznamenal Otásek. Případný návrh by ale ještě musel projít schvalovacím kolotočem, ve kterém by mělo poslední slovo ministerstvo vnitra. Za dopravní značení na dálnicích odpovídá Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které ho instaluje ve spolupráci s policií, sdělila Právu mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová.

Poklidnější Vánoce

Přes pondělní tragédii je jasné, že obchvat Plzni značně ulevil. Západočeská metropole měla o poznání klidnější Vánoce než v předchozích letech. Kamiónů v ulicích znatelně ubylo. Na odhady o kolik jsou však Plzeňané opatrní. "Řekla bych tak o šedesát procent," odhadla Marie Francová, která bydlí na Domažlické třídě, tedy přímo u tranzitního průtahu městem. "Ale zatím bych moc nejásala. Na nějaké závěry je příliš brzy. Teď jsou navíc svátky, tak toho stejně moc nejezdí," dodala.

"Opticky se to ve městě zlepšilo. Ale serióznější hodnocení chce čas. Třeba na nehody má nyní asi větší vliv počasí než to, zda ubyly či neubyly kamióny," poznamenal mluvčí plzeňských policistů Petr Kovář. "Nepochybně necháme udělat oficiální průzkum, abychom zjistili, kolik aut skutečně ubylo," uvedl plzeňský primátor Jiří Šneberger (ODS). I on se domnívá, že dělání nějakých závěrů je zatím předčasné. "Na sčítání by tedy mohlo dojít někdy na jaře," uzavřel.