Po incidentu zkontrolovali ve čtvrtek stroj technici na pražské Ruzyni, včetně přistávacích klapek. Challenger bude mimo provoz týden. [celá zpráva]

„Závada se znovu neprojevila, proto byl proveden technický přelet na vojenské letiště Kbely, kde budou provedeny další expertízy ve spolupráci s výrobním závodem (kanadská společnost Bombardier),“ sdělila Právu mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.

Podle ní se závada projevila shodou náhod v době, kdy měl challenger podstoupit údržbu v rámci předepsaných prací a diagnostiky. Mimo službu by challenger měl být zhruba týden, dodala.

Kvůli opakujícím se potížím loni na podzim armáda oznámila, že stroj už nebude využívat. O nákupu nových letadel uvažovala vláda expremiéra Jana Fischera, nakonec ho však odložila. Ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ve čtvrtek Právu řekl, že nákup nových letadel nepovažuje za něco nutného a nic podobného navrhnout nehodlá.

„Když se rozhodne, že to je nezbytné, tak se peníze najít musí, ale je to vždy na úkor něčeho jiného. Pro nejbližší roky si nemyslím, že nové letadlo je zásadní investiční prioritou,“ řekl Právu.

Potíže s čelním sklem

Letoun provozuje ČR od roku 1991, první potíže přišly ale až v roce 2004. V březnu měl challenger během cesty prezidenta Václava Klause z Portugalska poruchu, kvůli níž nebylo možné zasunout přední podvozek.

V listopadu se stroj kvůli prasklému čelnímu sklu musel vrátit na ruzyňské letiště s tehdejším ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou, jenž mířil na Blízký Východ a do Súdánu.

Tatáž situace se opakovala v dubnu 2005, když challenger nouzově přistál v Mnichově se Svobodou a Klausem, kteří cestovali do Říma na pohřeb papeže Jana Pavla II.

V roce 2007 kvůli podezření na závadu řízení nedopravil stroj Karla Schwarzenberga a Alexandra Vondru do Lucemburska na zasedání ministrů EU.

Prasklé přední sklo potrápilo i ministra životního prostředí Martina Bursíka v dubnu 2009, když z Brna letěl do italských Syrakus na summit G8. Challenger musel nouzově přistát v pražských Kbelích.