Hlavní obsah

Praha přestane odtahovat auta při čištění ulic

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Pražská městská rada v úterý rozhodla, že prozatím přestane odtahovat vozidla, která by normálně byla odtažena ve veřejném zájmu, například při čištění ulic. Současně se město obrátí stížností na Ústavní soud.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Město nebude odtahovat auta například při blokovém čištění ulic nebo při státních návštěvách. Naopak odtahovat se i nadále budou automobily, které blokují místo havárie, řekl novinářům náměstek primátora Karel Březina (ČSSD).

Dál se budou odtahovat i vozy, které stojí bez povolení v tzv. modré zóně.

Rozhodnutí o odtazích vydal nedávno Nejvyšší soud (NS). Úřadům nařizuje vracet zpět auta odtažená kvůli veřejnému zájmu, například při čištění ulic. Vrátit by se měla ve chvíli, kdy se ulice dočistí. Podle rozhodnutí nemá město právo lidem auto zadržovat.

Vracet auta Praha nechce, jak ale čistit ulice?

Za veřejný zájem lze podle Březiny považovat například odtažení vozidel při blokovém čištění ulic, při rekonstrukcích silnic a chodníků, při havárii vodovodního či plynového potrubí případně při státní návštěvě ústavního činitele. Ve všech těchto případech by město muselo podle rozhodnutí NS odtažená vozidla vracet.

Březina zdůraznil, že v žádném případě se stopka pro odtahy netýká špatně zaparkovaných vozů, které stojí například na chodníku, zákazu zastavení či na modré zóně bez kupónu.

Nelze pochopitelně zajistit vrácení všech vozů na stejné místo. Může na něm například zaparkovat jiné auto.

Naznačil také, že pokud nebude problém odtahů vyřešen do dubna, mohlo by být omezeno jarní blokové čištění ulic. "Nelze pochopitelně zajistit vrácení všech vozů na stejné místo. Může na něm například zaparkovat jiné auto, může se také stát, že bude nabourané, a pak by se muselo řešit, zda bylo nabourané už předtím, nebo se to stalo při odtahu, nebo až potom," vyjmenoval některé problémy Březina. Zmínil i to, že cena odtahu by v takovém případě byla dvojnásobná.

Soud: vrácení auta je levnější než skladování

Nejvyšší soud v lednu rozhodl, že úřady a organizace, které spravují městské ulice, musejí vracet zpět na místo auta, která nechají odtáhnout ve veřejnému zájmu. Měly by to udělat hned poté, co zmizí dopravní značení s dočasným zákazem stání. Rozhodnutí se netýká odtahů po dopravních přestupcích kvůli špatnému parkování.

Nejvyšší soud se konkrétně zabýval případem ženy, které v roce 2005 odtáhli v Praze nepojízdný vrak osobního auta na střežené parkoviště v Jinonicích. Zůstalo tam téměř dva roky a správa služeb chtěla po ženě parkovné 132 250 korun.

Soudci naznačili, že správa služeb mohla vozidlo vrátit na původní místo hned po provedení čištění ulice. Naúčtovala by pak majitelce nejen odtah, ale také navrácení vozu na místo. Pořád by to ale bylo nesrovnatelně levnější než umístění auta na drahém parkovišti.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám